Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Nyhet

Rekordmånga elever från anpassad gymnasieskola på praktik

Uppsala kommun vill få ut fler elever från anpassad gymnasieskola på praktik. Arbetet har gett resultat, då rekordmånga elever under hösten och våren haft APL (arbetsplatsförlagt lärande). Möt eleverna Alexander och Sibirin som båda två haft lyckade APL-perioder.

APL-eleven Alexander Fredriksson med ett verktyg för att klippa buskar, i handen.
Eleven Alexander Fredriksson på sin APL-plats. Foto: Emelie Ohlsson.

Anpassad gymnasieskola (AG) är för de ungdomar som har en intellektuell funktionsnedsättning som gör att de inte kan följa gymnasieskolans kunskapskrav. Den anpassade gymnasieskolan erbjuder bland annat nationellt program med yrkesinriktade utbildningar, där APL ingår under studieåren.

Inför hösten 2024 har den förvaltningsövergripande verksamhetsutvecklaren Ann-Charlotte Käll tillsammans med lärare och rektor på Uppsala AG Marie Hultqvist strävat efter att öka antalet elever som kommer ut på APL. Under hösten har 12 elever varit ute på APL inom kommunkoncernen, och under vårens första APL-period var det 18 elever, vilket är fler än tidigare år. Målet är att ännu fler elever ska komma ut på APL inom kommunens förvaltningar och bolag. Hittills har elever fått vara ute på många olika typer av arbetsplatser så som skolkök, bibliotek, parker och dagverksamheter. Ambitionen är att bygga långsiktiga och hållbara samarbeten mellan kommunkoncernen och anpassad gymnasieskola, för att underlätta processen att få ut elever på APL.

Ann-Charlotte Käll berättar att det är många elever som återkommer till samma verksamhet, och det är ett tecken på att eleverna gör ett bra jobb.

– Om vi får till broar med verksamheterna som redan finns upparbetat, kan vi hjälpa och inspirera övriga kommuner, för det är en utmaning i hela landet, säger Ann-Charlotte.

Hon poängterar även att APL handlar om att eleverna ska få komma ut i ett arbetslag och ett socialt sammanhang. Det handlar om att de ska få bidra till verksamheten, men utan att bära ansvar för specifika uppgifter eller bli bedömda, så som många verksamheter verkar tro.

Möt Alexander

Alexander Fredriksson går andra året på programmet för fordonsvård och godshantering på Uppsala AG Jälla. Han har under våren haft APL på Uppsalahem som fastighetsskötare, där han bland annat har fått klippa gräs, putsa fönster och använda trimmer och åkergräsklippare. Alexander uttrycker att det roligaste är att få lära sig nya saker.

– Jag har lärt mig mycket under den här tiden, det hade inte varit helt fel att komma tillbaka. Det är kul att folk på så kort tid uppskattar en och ger beröm. I framtiden vill jag bli bonde, som min morfar var. Om jag ska ha egen gård är det bra att kunna klippa häckar så att det inte blir helt förfärligt, säger Alexander.

Handledare Fredrik Söder är imponerad över Alexanders insats och uttrycker att det är kul att ha en elev hos dem på APL. Fredrik reflekterar över sin egen praktik och kommer ihåg att det var spännande att få vara ute i vuxenlivet.

– Jag tvekade inte en sekund på om vi skulle ta in en elev. Men det är synd att det inte är fler som ger dem chansen. Vi är villiga att ta emot Alexander i höst också, han har varit superduktig, social och trevlig, uttrycker Fredrik.

Kollegan Rickard Berglund instämmer i allt, och lägger till att redan andra dagen fick de glass av en av hyresgästerna för att hon tyckte att de gjorde ett bra jobb.

– På samma sätt som det är lärorikt för Alexander att vara här, så är det lärorikt för oss också, säger Rickard.

Möt Sibirin

Sibirin Liiban Abukar går fjärde året på programmet för hälsa, vård och omsorg på Uppsala AG Fyris. Hon har under hösten haft APL på en förskola i Knivsta. Sibirin längtar till studenten, och planen är att plugga vidare till barnskötare.

– Det var så mysigt att umgås med barnen, och lärorikt och roligt. Jag kan tänka mig att arbeta inom det, säger Sibirin.

Sibirin berättar att hon fått lära sig hur hon ska vara som person i en miljö bland barn, till exempel att inte vara stressad då det kan påverka barnen. Hon beskriver att det roligaste med att jobba med barn är att få umgås med dem och få kramar.

– När de små barnen grät kom de och kramade mig och sedan blev de tysta. I den åldern behöver man trygghet och närhet, så de känner sig trygga, menar Sibirin.