I kommunens näringslivsprogram 2024–2027 lyfts sex prioriterade områden fram, med målet att skapa förutsättningar för 2 000 nya jobb per år. Ett av dessa områden är just förbättrad företagsservice.
För ett företag kan det vara avgörande att kommunen förstår värdet av att beslutsprocesser både håller hög kvalitet och sker skyndsamt. För att tydliggöra detta har vi tagit fram en utbildning för våra medarbetare som bland annat betonar vikten av att arbeta med kortare svarstider, tydlig information och med ett bemötande som är förstående och tillmötesgående.
Vårt fokus är att vi ska hjälpa företag att lyckas, genom att hantera ärendena de har hos oss effektivt. Om vi inte kan hjälpa företaget i ett ärende, vill vi lotsa till andra möjliga vägar framåt.
Utöver utbildningen görs uppföljning i verksamheterna och förbättringsprocesser för att effektivisera vårt arbete, särskilt i de sammanhang där vi har kontakt med företagen.
Ett sätt att öka servicen för branscher inom besöksnäringen har varit att ta fram en vägledning i hur handel/retail fungerar i Uppsala, vi kallar den Retailguiden. Guiden är framtagen tillsammans med Uppsala citysamverkan och innehåller bland annat vilka förutsättningar som finns för handel i Uppsala. Tanken är att göra det lättare för företag att hitta en bra handelsplats och fatta kloka beslut i sin verksamhet. Materialet har funnits i flera år och har uppdaterats under 2025. Företag kan exempelvis se:
För att fortsätta utveckla servicen och andra förutsättningar för företagandet i Uppsala har vi ett antal dialoger med näringslivet:
Det är viktigt att lätt hitta information från kommunen för företag. Företagare har efterfrågat en mer lättnavigerad och tydlig webbplats för företagsinformation. Under 2025 har vi arbetat med att ta fram en förstudie för att kunna förbättra innehållet och strukturen på uppsala.se för att bättre möta företagens behov. Lansering av förbättringarna görs inom ett år.
En stor del av servicen kommunen ger handlar om bygglovsfrågor. Ett större förbättringsarbete har gjorts de senaste åren inom bygglovsenheten, vilket gav positiva resultat. Bland annat har man utökat e-tjänsterna för bygglov och tillstånd av olika slag.
Läs mer om förbättringarna inom bygglov
Vi är inte färdiga. På vår lista framåt finns bland annat att öka kommunens förståelse för företagens villkor i organisationen och jobba vidare med förbättrad service och dialog.
Har du fler förslag på förbättringar, hör gärna av dig till naringsliv@uppsala.se