Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Nyhet

Kommunens satsningar på förbättrad företagsservice

Uppsala kommun arbetar målmedvetet för att förbättra företagsservicen, både i stort och smått. Under de senaste åren har flera insatser gjorts inom områden som bygglov, e-tjänster, upphandling och dialog. Även under 2025 har flera steg tagits.

Två kvinnor som samtalar

I kommunens näringslivsprogram 2024–2027 lyfts sex prioriterade områden fram, med målet att skapa förutsättningar för 2 000 nya jobb per år. Ett av dessa områden är just förbättrad företagsservice.

Stärkt bemötande och förståelse för företagens villkor

För ett företag kan det vara avgörande att kommunen förstår värdet av att beslutsprocesser både håller hög kvalitet och sker skyndsamt. För att tydliggöra detta har vi tagit fram en utbildning för våra medarbetare som bland annat betonar vikten av att arbeta med kortare svarstider, tydlig information och med ett bemötande som är förstående och tillmötesgående.

Vårt fokus är att vi ska hjälpa företag att lyckas, genom att hantera ärendena de har hos oss effektivt. Om vi inte kan hjälpa företaget i ett ärende, vill vi lotsa till andra möjliga vägar framåt.

Utöver utbildningen görs uppföljning i verksamheterna och förbättringsprocesser för att effektivisera vårt arbete, särskilt i de sammanhang där vi har kontakt med företagen.

Retailguiden – butikernas vägledning

Ett sätt att öka servicen för branscher inom besöksnäringen har varit att ta fram en vägledning i hur handel/retail fungerar i Uppsala, vi kallar den Retailguiden. Guiden är framtagen tillsammans med Uppsala citysamverkan och innehåller bland annat vilka förutsättningar som finns för handel i Uppsala. Tanken är att göra det lättare för företag att hitta en bra handelsplats och fatta kloka beslut i sin verksamhet. Materialet har funnits i flera år och har uppdaterats under 2025. Företag kan exempelvis se:

  • lämpliga kommersiella lägen
  • besöksflöden på stadskärnans gator
  • fakta om uppsalaborna och staden som en kommersiell plats.

Dialoger med fokus på att förbättra

För att fortsätta utveckla servicen och andra förutsättningar för företagandet i Uppsala har vi ett antal dialoger med näringslivet:

  • Uppsala möts är ett forum som näringslivet kan delta i för att ha en direkt dialog med kommunens tjänstepersoner och politiker. Under 2025 ges det sju sådana tillfällen, varav fyra sker under hösten.
  • Branschråd och leverantörsträffar hålls regelbundet för branscher som kommer i kontakt med kommunen, exempelvis när vi gör upphandlingar.
  • Företagsbesök - under 2024 och 2025 har kommunens koncernledning och kommunalråd besökt 50 företag vid två tillfällen för att närmare lära känna företagen och få en direkt dialog.
  • Näringslivsrådet består av ett antal företag och kommunalråd som möts och diskuterar hur vi kan arbeta på längre sikt för en bättre tillväxt och samverkan.
  • Samtliga dialoger leder till utveckling av vår verksamhet i smått och stort.

Förbättrad webbsida

Det är viktigt att lätt hitta information från kommunen för företag. Företagare har efterfrågat en mer lättnavigerad och tydlig webbplats för företagsinformation. Under 2025 har vi arbetat med att ta fram en förstudie för att kunna förbättra innehållet och strukturen på uppsala.se för att bättre möta företagens behov. Lansering av förbättringarna görs inom ett år.

Tidigare förbättringar inom bygglov

En stor del av servicen kommunen ger handlar om bygglovsfrågor. Ett större förbättringsarbete har gjorts de senaste åren inom bygglovsenheten, vilket gav positiva resultat. Bland annat har man utökat e-tjänsterna för bygglov och tillstånd av olika slag.

Läs mer om förbättringarna inom bygglov

Det fortsatta arbetet

Vi är inte färdiga. På vår lista framåt finns bland annat att öka kommunens förståelse för företagens villkor i organisationen och jobba vidare med förbättrad service och dialog.

Har du fler förslag på förbättringar, hör gärna av dig till naringsliv@uppsala.se

 

Mer om våra sex målområden, där företagsservice är ett.

Läs Retailguiden (PDF, 15 MB)

Mer om Uppsala möts

Anmäl ditt företag till nästa företagsbesöksdag här