
Så arbetar vi med: Uppsalas näringslivsprogram
Näringslivsprogrammet beskriver Uppsala kommuns långsiktiga näringslivsarbete och är ett kommunövergripande styrdokument. Programmet sätter ramarna för och prioriterar inom kommunens arbete med näringslivsutveckling. Det lägger också grunden för kommunens samverkan med externa parter genom att skapa en målbild för vad det innebär att ha ett hållbart och jämställt näringsliv med ett gott företagsklimat, se varje mål här nedan.
-
Näringslivsprogrammet
Uppsala kommuns näringslivsprogram har tre utgångspunkter: tillväxt i befintliga företag, att fler företag etablerar sig och att nya företag startas. Utifrån dessa punkter har sju mål/ utvecklingsområden prioriterats. Till näringslivsprogrammet hör en handlingsplan som beskriver vad som ska göras för att nå målen.
-
Mål/utvecklingsområde 1: Företagens utveckling och tillväxt
Kommunens myndighetsutövning, service, infrastruktur och tjänster ska hålla hög kvalitet och effektivitet. God dialog och tydlig information ska finnas om enskilda ärenden regelverk. Digitalisering och ny teknik ger nya möjligheter till utveckling.
-
Mål/utvecklingsområde 2: Mer mark och lokaler
Det är stor efterfrågan på mark och lokaler, och det är ett av de största tillväxthindren för företagen. På kort sikt måste mer byggbar mark bli tillgänglig för olika ändamål.
-
Mål/utvecklingsområde 3: Ökad kompetens på arbetsmarknaden
En viktig förutsättning för företagens tillväxt är möjligheten att rekrytera rätt kompetenser och få personalen att stanna och utvecklas.
-
Mål/utvecklingsområde 4: Gott företagsklimat
Företagsklimatet i kommunen är hela den omgivning som på olika sätt påverkar företagens utveckling och påverkas av en mängd aktörer på lokal, nationell och internationell nivå liksom företagens egen påverkan på sin omgivning.
-
Mål/utvecklingsområde 5: Attraktiv kommun att bo, besöka och verka i
Flera branscher i Uppsala befinner sig i en kontext av global konkurrens om kompetens, kapital och företag. Genom att paketera Uppsalas erbjudande för olika målgrupper skapas en tydlighet av Uppsala som plats.
-
Mål/utvecklingsområde 6: Kunskapsintensiva näringar
Uppsala har en lång tradition av att vara både en plats för affärer och en kunskapsstad. Uppsalas tillväxt är god i de befolkningsdrivna branscherna bygg, handel och service.
-
Mål/utvecklingsområde 7: Företagsfrämjande aktörer
De företagsfrämjande organisationerna spelar en viktig roll för människor som ska starta nya företag genom att de ger råd och stöd i företagets uppstartsfas och under den första tiden. I Uppsala finns en bredd av aktörer som samverkar och kompletterar varandra.