Avgiftskontroll barnomsorgsavgift

  1. I korthet


    Uppsala kommun genomför varje år en avgiftskontroll för att se till att de familjer som har barnsomsorg i kommunen betalar rätt avgift. Det är en rättvise- och trygghetsfråga att alla familjer betalar rätt avgift för barnomsorgen enligt den taxa som finns.

    2017 handlar kontrollen om de familjer som hade barnomsorg under 2015. 

    Fäll ihop
  2. Avgiftskontroll och betalning


    Uppsala kommun jämför de inkomstuppgifter som varje hushåll har lämnat till kommunen med de taxerade årsinkomsterna som Skatteverket varje år samlar in. Den totala årsinkomsten för 2015 enligt Skatteverkets uppgifter delas med 12, vilket ger en genomsnittlig månadsinkomst. Kommunen jämför sedan det beloppet med inkomstuppgiften som hushållet lämnat till kommunen.

    Eftersom Skatteverkets uppgifter inte finns tillgängliga tidigare sker kontrollen med två års fördröjning. Under hösten 2017 handlar avgiftskontrollen därför om 2015.

    Felaktiga avgifter rättas till

    Om avgiftskontrollen visar att ett hushåll har betalat fel barnomsorgavgift sker en justering.

    Om du har betalat för litet

    Ett hushåll som betalat för låg avgift får betala den återstående summan. Kommunen skickar en retroaktiv faktura mellan september och november 2017, som du måste betala inom 30 dagar. 

    Du kan få skjuta på betalningen till kommunen tre månader. Om du vill göra det, ska du begära så kallat anstånd. Information om hur du begär anstånd får du med fakturan.

    Om du har betalat för mycket

    Ett hushåll som betalat för hög avgift under 2015 får pengarna tillbaka. Återbetalningen kommer till dig någon gång mellan september och november 2017.

    Fäll ihop
  3. Inkomstuppgifter


    Beräkning av hushållets inkomst

    Det är hushållets gemensamma inkomster som används för att räkna ut avgiften för förskoleverksamhet och fritidshem. 

    Hushållets inkomster slås samman oavsett om föräldrarna är gifta eller sambos.
    Läs om vilka inkomster som är avgiftsgrundande för barnomsorgsavgift.

    Uppdatera din inkomst

    Varje förälder eller hushåll måste själv se till att inkomstuppgifterna som är rapporterade till kommunen är rätt.
    Uppdatera din inkomst i eBarnUngdom

    Du kan också uppdatera inkomsten genom att fylla i och skicka in en blankett.

    Blankett för inkomstanmälan (PDF, 114 KB)

    Fäll ihop
  4. Fel på underlag och faktura


    Om du tycker att fakturans uppgifter om din inkomst inte stämmer kan du be om ett mer detaljerat underlag från kommunen. Det gör du genom att kontakta avgiftskontroll barnomsorg.

    Bestrida fakturan

    Om du tycker att själva fakturan är felaktig och vill bestrida den måste du göra det skriftligt. Du behöver då skicka in underlag från hela 2015. Det kan till exempel vara lönespecifikationer, a-kassa, intyg på studier, sjuk- och föräldrapenning eller liknande.

    Skicka ditt bestridande till:
    Uppsala kommun
    Antagningsenheten
    753 75 Uppsala

    Fäll ihop
  5. Kontakt


    Om du har frågor om avgiftskontrollen, kontakta avgiftskontroll barnomsorg. 

    Kontakta avgiftskontroll barnomsorg

    Telefon: 018-727 27 20, måndag–torsdag 9.30–11.30
    Fäll ihop