Sök försörjningsstöd

Om du inte kan försörja dig eller din familj kan du söka försörjningsstöd.

Försörjningsstöd är tänkt som ett stöd till dess att du kan försörja dig själv. En grundförutsättning är att du inte kan klara av situationen på egen hand trots att du har försökt.

Läs mer om hur det fungerar med försörjningsstöd.

Du kan bara söka försörjningsstöd en gång per månad. När du har skickat din ansökan för en månadsperiod stängs e-ansökan för nya ansökningar. Ansökan öppnar igen 20 dagar innan nästa månadsperiod börjar.

Om det är första gången du söker försörjningsstöd ska du kontakta mottagningen på 018-7276200 för ett utredningssamtal, efter att du skickat in din e-ansökan.

Sök försörjningsstöd
  • Innan du startar är det bra att samla alla uppgifter om inkomster och utgifter som du ska ta upp i din ansökan.

    Du behöver inte skicka med några underlag, men spara dem för en eventuell kontroll. Alla dina uppgifter måste stämma överens med ditt underlag och vid en kontroll måste du kunna styrka de uppgifter som du lämnat. 

    Logga in med e-legitimation

    Både du och din make/maka/partner/sambo behöver e-legitimation när ni söker ekonomiskt bistånd tillsammans. Om du inte redan har e-legitimation kan du ordna det via din bank. Läs om e-legitimation på Skatteverkets webbplats.

    Logga in med e-legitimation och fyll i ansökan. Du kan också söka via din smartphone. Om ni är två som söker behöver båda signera ansökan när den är färdig.

    Om du inte kan använda e-tjänsten

    Om du behöver göra en ansökan om försörjningsstöd men inte kan använda e-tjänsten, kontakta mottagningen på telefon: 018-727 62 00

    Om du söker försörjningsstöd för första gången

    Om det är första gången du söker försörjningsstöd måste du ringa socialtjänst - ekonomiskt bistånd inom två arbetsdagar efter att du skickat in din ansökan. Det är först när vi fått ditt samtal som vi börjar arbeta med din ansökan.

Kontakta socialtjänst - ekonomiskt bistånd

Receptionens öppettider

Måndag–fredag 9.00–16.00. 

För dig som har en handläggare

Handläggarna svarar i telefon på vardagar under kontorstid. Är telefonen bortkopplad kan du lämna ett meddelande på telefonsvararen och be om att få bli uppringd.

För dig som inte har en handläggare

Ny ansökan, rådgivning och information:
Tisdag, torsdag och fredag 10.00-11.30 och 13.00-15.00
Måndag och onsdag 13.00-15.00

Telefon: 018-727 62 00
Besöksadress: Salagatan 18
Postadress: Salagatan 18 C, 753 75 Uppsala