Från och med 23 juli råder skärpt eldningsförbud i hela Uppsala län. Läs mer om eldning och eldningsförbud.

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se

Om du inte kan försörja dig eller din familj kan du söka ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd). Det är tänkt som ett stöd tills du kan försörja dig själv. En förutsättning är att du inte kan försörja dig på egen hand trots att du har försökt. Du som redan har en kontakt med socialsekreterare ska logga in i ditt ärende eller göra en ny ansökan .

Läs mer om hur det fungerar med ekonomiskt bistånd.

Se en film om hur du söker ekonomiskt bistånd.

Läs om vilka uppgifter du behöver samla in före du ansöker.

Du kan bara söka ekonomiskt bistånd en gång per månad. När du har skickat din ansökan för en månadsperiod stängs e-ansökan för nya ansökningar. Ansökan öppnar igen 20 dagar innan nästa månadsperiod börjar.

Innan du startar är det bra att samla alla uppgifter om inkomster och utgifter som du ska ta upp i din ansökan.

Om du vill följa ett pågående ärende loggar du in e-tjänsten med BankID.

Du som inte har ett pågående ärende

Om du inte har ett pågående ärende, eller om du inte sökt ekonomiskt bistånd under de senaste två månaderna, måste du skicka in vissa handlingar och ringa till socialtjänst - ekonomiskt bistånd. 

Det ska du göra inom fem arbetsdagar efter att du skickat din ansökan. Läs om vilka handlingar du ska skicka in och vilket nummer du ska ringa under Innan du startar. 

Driftinformation:
Tjänsten stängd för underhåll nedanstående datum och tider: 
7 september 11.00-cirka 14.30

Sök ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd)
  • Se en film om hur du söker ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd)

    Watch a movie about how to apply for social welfare

    Logga in med BankID eller Mobilt BankID

    Både du och din make, maka, partner eller sambo behöver BankID när ni söker ekonomiskt bistånd tillsammans. Om du inte redan har BankID kan du ordna det med din bank.

    Logga in med BankID och fyll i ansökan. Du kan också söka via din smartphone. Om ni är två som söker behöver båda signera ansökan när den är färdig.

    Om du inte kan använda e-tjänsten

    Om du behöver göra en ansökan om ekonomiskt bistånd men inte kan använda e-tjänsten, kontakta mottagningen på telefon: 018-727 62 00

    Om du söker ekonomiskt bistånd och inte har ett pågående ärende

    Om du inte har ett pågående ärende, eller om du inte sökt ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) under de senaste två månaderna, ska du inom fem arbetsdagar efter inskickad e-ansökan:

    1. Skicka in följande handlingar:

    • Kontoöversikt från din bank som visar hur många konton du har.
    • Kontoutdrag för alla dina konton för de senaste tre månaderna, räknat från datum för ansökan där saldo efter varje transaktion tydligt framgår.
    • Skattedeklaration från Skatteverket, alla 4 sidor. Om du inte deklarerat ska inkomstuppgifter från Skatteverket lämnas (kan hämtas på Skatteverkets kontor).
    • Hyresavtal. Om du hyr bostad i andra hand måste du även bifoga underlag som visar att andrahandsuthyrningen är godkänd av fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen.
    • Kopia på beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket om du inte är svensk medborgare.

    Se hur handlingar som du skickar in för nyansökan ska se ut(lathund). (PDF, 315 KB)

    Hur du bifogar handlingar med e-ansökan om ekonomiskt bistånd (lathund). (PDF, 236 KB)

    Märk handlingarna med "Kontroll". Lämna in dem i receptionen på Salagatan 18 C eller skicka dem till:

    Socialtjänst - ekonomiskt bistånd
    753 75 Uppsala

    2. Ringa till socialtjänst - ekonomiskt bistånd.

    Det är först när vi fått dina handlingar och ditt samtal som vi börjar med din ansökan.

Kontakta socialtjänst - ekonomiskt bistånd

Receptionens öppettider

På grund av pågående pandemi önskar vi att du, om möjligt, undviker att komma till receptionen på Salagatan 18 C. 

Ska du lämna in handlingar, vänligen mejla dessa till forsorjningsstod@uppsala.se eller posta till Socialtjänst – ekonomiskt bistånd, Salagatan 18 C, 753 75 Uppsala. 

Kontakta din handläggare via telefon eller ring till vår växel, 018-727 62 00, om du har frågor.

För akuta frågor efter 16.00 kontakta socialjouren på telefonnummer: 018–15 00 00 eller ring 112.

För dig som har en handläggare

Handläggarna svarar i telefon på vardagar under kontorstid. Är telefonen bortkopplad kan du lämna ett meddelande på telefonsvararen och be om att få bli uppringd.

För dig som inte har en handläggare

Ny ansökan, rådgivning och information:

14 juni–30 juni, telefontid: måndag-fredag 13.00-14.30.

1 juli–31 augusti, telefontid: måndag, tisdag, torsdag och fredag 13.00-14.30.

Ordinarie öppettider är måndag och onsdag 13.00-14.30
Tisdag, torsdag och fredag 10.00-11.30 och 13.00-14.30

Telefon:
018-727 62 00
Besöksadress:
Salagatan 18
Postadress:
Salagatan 18 C, 753 75 Uppsala 

Nyheter om privatekonomi och ekonomiskt stöd

  • Konsument Uppsala tipsar: så kan du göra om utgifterna är större än inkomsterna

    Coronapandemin har bidragit till en försämrad ekonomi för många, till exempel på grund av minskad inkomst eller arbetslöshet. Om du oroar dig över din ekonomi kan du vända dig till kommunens budget- och skuldrådgivning.

  • Kostnaderna för försörjningsstöd sjönk 2020

    Det ekonomiska resultatet för 2020 visar att försörjningsstödskostnaderna minskat med 16 miljoner kronor i jämförelse med år 2019. Resultatet för 2020 landar på cirka 35 miljoner kronor plus. Det är första gången sedan 2003 som verksamheten uppvisar ett överskott. Det betyder att fler uppsalabor hittat vägen till egen försörjning.