Du kan söka ekonomiskt bistånd om du och din familj inte har pengar så att det räcker. Du kan få ekonomiskt bistånd medan du inte har egna pengar.
Nyansökan om ekonomiskt bistånd
Du gör en nyansökan om
- du söker ekonomiskt bistånd för första gången
- det har gått mer än två månader sedan du senast sökte om ekonomiskt bistånd.
1. Förbered din ansökan
Du behöver ta reda på dina inkomster och utgifter innan du lämnar in din ansökan.
Första gången du ansöker behöver du också lämna in dessa handlingar:
- Kontoöversikt från alla banker som du är kund hos. Kontoöversikten visar hur många konton du har. Din bank kan använda andra ord för att beskriva kontoöversikten.
- Kontoutdrag från alla dina konton. Ditt saldo efter varje in- och utbetalning från kontot ska synas. Kontoutdrag ska vara för de tre senaste månaderna från det datum som du lämnar in ansökan.
- Kopia på inkomstdeklaration från Skatteverket, alla sidor och bilagor. Om du inte har deklarerat lämnar du in kontroll- och inkomstuppgifter från Skatteverket.
- Kopia på hyresavtal och hyresavi för den månaden som du ansöker.
- Kopia på beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket om du inte är svensk medborgare.
2. Läs om hur vi behandlar personuppgifter
När du ansöker om ekonomiskt bistånd behöver vi behandla vissa personuppgifter om dig. Arbetsmarknadsnämnden i Uppsala kommun är ansvarig för att dina uppgifter hanteras på ett korrekt och säkert sätt.
Vad är en personuppgift?
En personuppgift är information som kan kopplas till dig, till exempel namn, personnummer, adress eller kontonummer.
Varför behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behöver dina personuppgifter för att kunna utreda och fatta beslut om din ansökan om ekonomiskt bistånd.
Automatisk behandling
När du skickar in en ny ansökan används viss automatisk behandling, till exempel för att kontrollera att uppgifterna är kompletta.
Automatiserat beslutsfattande
I vissa särskilda fall kan ett beslut fattas automatiskt. Det gäller endast när en ny ansökan om ekonomiskt bistånd inte har kompletterats med begärda handlingar och därför måste avslås.
Om du får ett sådant beslut har du rätt att
- få information om varför beslutet fattats
- få veta vad det innebär för dig
- begära att en handläggare gör en ny prövning av ditt ärende.
Statistik och kvalitetsarbete
Dina uppgifter kan även användas för statistik och systematiskt kvalitetsarbete som hjälper oss att följa upp och utveckla verksamheten.
Rättslig grund
Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är att det är nödvändigt för att
- utföra en uppgift av allmänt intresse och som ett led i myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (2025:400) [artikel 6.1 e GDPR]
- uppfylla rättsliga förpliktelser, till exempel dokumentations- och bevarandekrav enligt socialtjänstlagen och arkivlagen (1990:782) [artikel 6.1 c GDPR].
Hur behandlar vi uppgifterna?
Arbetsmarknadsförvaltningen ser till att ärendet blir utrett i den omfattning som krävs. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som används för handläggning.
Vilka uppgifter behandlar vi?
De uppgifter vi behandlar är sådana du själv lämnar till oss. Vi kan också behöva hämta uppgifter från andra myndigheter, till exempel Försäkringskassan eller Skatteverket.
Vem kan ta del av uppgifterna?
- Endast de medarbetare inom kommunen som behöver uppgifterna för att handlägga ditt ärende eller för att ta fram intern statistik och uppföljning.
- Andra myndigheter, när vi enligt lag är skyldiga att lämna ut uppgifterna.
- Våra IT- och systemleverantörer som behandlar uppgifter för vår räkning. De är personuppgiftsbiträden och får bara behandla uppgifterna enligt avtal med kommunen och inte för egna syften.
Så länge sparas personuppgifterna
Som huvudregel sparar vi dina uppgifter i fem år efter den sista anteckningen. Därefter raderas de, om de inte omfattas av arkivlagen eller särskilda gallringsbeslut.
Sekretess
Sekretessbelagda uppgifter lämnas inte ut om det inte finns stöd i lag eller om du inte har lämnat samtycke.
Personuppgiftsansvarig
Arbetsmarknadsnämnden, Uppsala kommun.
Dataskyddsombud
Uppsala kommuns dataskyddsombud nås via dataskyddsombud@uppsala.se
Läs mer
Läs mer om hur Uppsala kommun hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har som registrerad på uppsala.se/gdpr
3. Lämna in ansökan med handlingar via e-tjänst
Om ni är flera vuxna i din familj ska ni lämna in ansökan tillsammans. Alla vuxna måste godkänna ansökan med e-legitimation.
Du kan använda en dator eller smarttelefon för att lämna ansökan. Logga in med e-legitimation och välj ”Ny ansökan”. Du kan sedan följa ditt ärende via e-tjänsten.
Handlingarna bifogar du i din ansökan i Mina sidor.
Läs om hur du bifogar handlingar (PDF, 236 KB)
Du kan också lämna in handlingarna i vår reception på Salagatan 18 C, eller genom att skicka dem med post till:
Socialtjänst – ekonomiskt bistånd
753 75 Uppsala
Senast fem arbetsdagar efter att ansökan kommit in behöver vi ha fått dina handlingar.
Gör nyansökan om ekonomiskt bistånd på Mina sidor
Automatiska beslut inom ekonomiskt bistånd
Vi kan i vissa fall använda automatiska beslut. Du får ett automatiskt beslut om du inte lämnar in de uppgifter vi behöver för att utreda din ansökan.
Vid ett automatiskt beslut har ingen människa behandlat ansökan.
Om du har frågor om automatiska beslut kan du ringa till vår växel, telefon 018-727 62 00.
4. Ring oss inom fem arbetsdagar
Ring oss i samband med att du lämnar in din ansökan. Du måste ringa senast fem arbetsdagar efter att din ansökan kommit in.
Telefon: 018-727 62 00 (knappval 2)
Återansökan om ekonomiskt bistånd
Du gör en återansökan om
- du redan har kontakt med en socialsekreterare hos ekonomiskt bistånd
- du har sökt ekonomiskt bistånd under de senaste två månaderna.
Gör återansökan eller se ditt pågående ärende på Mina sidor
Om du behöver hjälp med e-tjänsten
Om du behöver hjälp med e-tjänsten kan du kontakta oss på telefon 018-727 62 00 (knappval 2).
Kontakta socialtjänst - ekonomiskt bistånd
Receptionens öppettider
Måndag–torsdag 9.00–16.00
Fredag 9.00–12.00
För akuta frågor efter 16.00 kontakta socialjouren på 018-15 00 00 eller ring 112.
Telefon
018-727 62 00
Telefontider – nyansökan, rådgivning och information
För dig som inte har kontakt med en socialsekreterare och har frågor om nyansökan, rådgivning och information.
Måndag–fredag 13.00–14.30
Telefontider – återansökan
För dig som redan har kontakt med en socialsekreterare och har frågor om återansökan.
Vardagar under kontorstid.
Är telefonen bortkopplad kan du lämna ett meddelande på telefonsvararen och be om att bli uppringd.
Telefon för massflyktsdirektivet
Telefonnummer: 018-727 62 88
Måndag–torsdag 9.00–16.00
Fredag 9.00–12.00
E-post
forsorjningsstod@uppsala.se
Besöksadress
Salagatan 18
Postadress
Salagatan 18 C
753 75 Uppsala