Från och med 11 maj råder eldningsförbud i Uppsala län. Läs mer om eldning och eldningsförbud.

Stäng

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

  1. I korthet

    Om du inte kan försörja dig eller din familj kan du söka ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd). Det är ett tillfälligt ekonomiskt stöd för dig som saknar pengar. För att ha rätt till ekonomiskt bistånd ska du söka alla andra bidrag och ersättningar som du kan ha rätt till, till exempel bostadsbidrag. Du söker ekonomiskt bistånd för varje månad du behöver pengar.

  2. Hur mycket pengar du kan få och för vad

    Om du har egna pengar, till exempel sparade pengar, ska du använda dem först innan du söker ekonomiskt bistånd.

    Du kan söka ekonomiskt bistånd för ditt dagliga liv eller till enstaka utgifter. Ekonomiskt bistånd består av två delar:

    • riksnorm för försörjningsstöd
    • bistånd till livsföring i övrigt.

    Läs mer om hur mycket pengar som ingår i det ekonomiska biståndet på Socialstyrelsens webbplats

    Beräkna om du har rätt till ekonomiskt bistånd på Socialstyrelsens hemsida

    Du kan söka ekonomiskt bistånd för det du behöver varje månad. Din socialsekreterare beslutar om du har rätt till bistånd utifrån socialtjänstlagen. En individuell bedömning görs alltid utifrån ditt specifika behov och förutsättningar.

  3. Rätten till ekonomiskt bistånd

    För att ha rätt till ekonomiskt bistånd ska du göra vad du kan för att försörja dig själv. Du ska söka alla andra bidrag och ersättningar som du har rätt till.

    Du ska delta i en planering som du gör tillsammans med din socialsekreterare för att ha rätt till ekonomiskt bistånd. Syftet med planeringen är att du så snabbt som möjligt ska kunna klara dig själv ekonomiskt.

    Vem som har rätt till ekonomiskt bistånd bestäms av socialtjänstlagens kapitel fyra.

    Läs lagtexten på riksdagen.se

    Planering för dig som söker ekonomiskt bistånd

    • Du ska följa den planering som du har gjort tillsammans med din socialsekreterare.
    • Du ska vara inskriven på Arbetsförmedlingen.
    • Du ska vara aktivt arbetssökande och aktivitetsrapportera.
    • Du ska visa att du är aktivt arbetssökande och söka de jobb du skulle kunna få inom pendlingsavstånd från din bostad.

    Om du inte är aktivt arbetssökande kan du få avslag på din ansökan om ekonomiskt bistånd.

    Kan du inte vara aktivt arbetssökande, till exempel om du är sjuk, prata med din socialsekreterare för att göra en annan planering.

  4. Sök ekonomiskt bistånd

  5. Utbetalningsdatum för månadsansökan

    • Mellan dag 25 och 31 varje månad.
    • Pengarna finns på ditt konto senast 16.00 dagen efter utbetalningsdatumet.
    • Du kan se din utbetalning genom att logga in på E-ansökan. Där finns också ditt kundnummer som du uppger när du ringer till oss.
    • Vi behöver fem arbetsdagar för att fatta beslut - om alla uppgifter finns.
    • Har du inkomst sent i månaden måste vi invänta den innan beslut kan fattas för nästkommande månad.
  6. Synpunkter, överklagan och anmälan om bidragsbrott

    Om du har synpunkter eller klagomål som gäller socialtjänst och ekonomiskt bistånd kan du skicka dem till arbetsmarknadsförvaltningen genom att fylla i ett formulär: Lämna synpunkter om ekonomiskt bistånd.

    Överklaga beslut

    Om du får avslag på din ansökan om ekonomiskt bistånd har du rätt att överklaga till förvaltningsrätten. Lämna in din överklagan till din socialsekreterare. Information om hur du överklagar får du tillsammans med beslutet.

    Lämna information om misstänkt felaktig utbetalning

    Om du vill lämna information om misstänkt felaktig utbetalning (bidragsbrott), kontakta receptionen för socialtjänst - ekonomiskt bistånd.

  7. Kontakt

    Kontakta socialtjänst - ekonomiskt bistånd

    Receptionens öppettider

    Receptionens öppettider är måndag–torsdag 9.00–16.00, fredag 9.00–12.00.

    För akuta frågor efter 16.00 kontakta socialjouren på telefonnummer: 018–15 00 00 eller ring 112.

    Telefontider

    För dig som har en handläggare

    Handläggarna svarar i telefon på vardagar under kontorstid. Är telefonen bortkopplad kan du lämna ett meddelande på telefonsvararen och be om att få bli uppringd.

    För dig som inte har en handläggare

    12 juni till 11 augusti är telefontiden måndag, tisdag, torsdag och fredag 13.00-14.30.

    Ny ansökan, rådgivning och information:

    Måndag–fredag 13.00–14.30

    Telefon:
    018-727 62 00
    Besöksadress:
    Salagatan 18
    Postadress:
    Salagatan 18 C, 753 75 Uppsala 

Nyheter om privatekonomi och ekonomiskt stöd

  • Tips till dig som har svårt att få pengarna att räcka

    Det kostar mer än på länge att handla mat, tända lampan, tanka bilen och betala av på lånen. Dessutom brukar januari vara en ekonomiskt tuff månad för många. Om du är orolig för din ekonomi finns det ett par saker som är bra att tänka på.

  • Fyra tips till dig som handlar på nätet

    Kan du ångra ett köp som du har gjort på nätet? Är du osäker på om ett erbjudande verkligen är bra? Vet du vilken typ av webbplats du ska handla från för att minska risken att bli lurad? Är det bra att göra en budget för kommande inköp? Konsument Uppsala ger dig svar.