Skräpplockardagar för skola och förskola

Varje år bjuder Uppsala kommun och Håll Sverige Rent in förskolor och skolor till Sveriges största aktion mot nedskräpning. Skräpplockardagarna pågår under hela våren och är ett bra tillfälle att arbeta pedagogiskt med frågor som till exempel nedskräpning, återvinning, konsumtion och allemansrätten.

ima219983.jpg

Eleverna ägnar en dag åt att plocka skräp i sitt närområde eller på annan vald plats i kommunen. Målbilden är att den som plockar skräp själv också sedan undviker att skräpa ner i fortsättningen.

Alla anmälda förskolor, skolor och barn- och ungdomsföreningar får kostnadsfritt ett digitalt pedagogiskt material ifrån Håll Sverige Rent.

Sopsäckar och plastpåsar skickas inte längre ut av Håll Sverige Rent, på grund av miljöfrågan.Ni som deltar i skräpplockardagarna uppmanas därför att använda er av egna påsar, korgar, kärl från hemmet eller er verksamhet. Tillsammans minskar vi på den onödiga plasten.

Efter anmälan genomför ni aktiviteten när det passar er under våren.

Ta hand om skräpet ni hittar

Ni tar själva hand om det skräp som ni samlar in. Sortera och återvinn gärna förpackningar av papper, glas, metall och plast. Åk eventuellt till återvinningscentralen om möjlighet finns eller låt det gå med ordinarie sophämtning.

Farligt och större mer otympligt skräp som ni hittar i naturen kan ni ställa bredvid en av kommunens sopkärl i exempelvis en park eller vid en cykelväg, fota och anmäla som nedskräpning på uppsala.se/felanmalan. Då tar vi från kommunen hand om det.

Anmälan

Anmälan till Uppsalas skräpplockardagar öppnar 1 mars och görs via Håll Sverige Rents webbplats.

Endast verksamheter som arbetar med barn och unga får gratis material ifrån Håll Sverige Rent. Övriga kan beställa material i Håll Sverige Rents webbshop.

2024 pågår skräpplockardagarna 1 mars till 31 maj.

Bra länkar för dig som vill delta på skräpplockardagarna

Här hittar du länkar med fakta, tips, idéer, material med mera för både lärare och elever inför arbetet med förskolornas och skolornas vårröjning.

Lärarhandledning – tips och förslag för en lyckad vårröjning (PDF, 5 MB)

Sidor med material särskilt för skolor

Återvinningsguider

Glas