Hur och var vi städar

Kommunen städar varje dag, året runt på offentliga platser enligt schema.

Vi plockar och sopar upp skräp, tömmer och tvättar sopkärl och tar bort affischer och klotter. Vi ansvarar för renhållning på allmänna platser och fastighetsägare för ytor som hör till fastigheten. Du som privatperson har ett ansvar för att inte skräpa ner. Sedan 1 januari är det olagligt att slänga småskräp och fimpar på marken.

Rent, snyggt och tryggt

En ren plats upplevs  som en trygg plats. Skräp föder skräp vilket leder till både klotter och vandalism. Det är något vi vet och därför ständigt arbetar med.

Fastighetsägares ansvar

Fastighetsägare ansvarar  för renhållning av ytor som hör till fastigheten. I det ansvaret ingår även att plocka upp och transportera bort föremål på gångbanor som ligger i anslutning till fastigheten.

Föreskrift om gångbanerenhållning i Uppsala kommun

Papperskorgar och sopkärl

I Uppsala kommun finns cirka 2 200 papperskorgar. Mer än 500 av dem är så kallade smarta sopkärl. De komprimerar skräpet och rymmer fem till sju gånger mer skräp än en vanlig papperskorg. Många är solcellsdrivna och varnar när de börjar bli fulla. Det innebär att vi kan planera tömningarna utifrån behov.

Smarta sopkärl och Uppsala skräpkör

Fimpa rätt

Släckplattor finns på de flesta av Uppsalas papperskorgar och sopkärl runtom i Uppsala. Här kan du släcka din cigarett och sedan slänga fimpen direkt i sopkärlet.

Fimpa rätt

Fakta om skräp

• Nedskräpningen kostar samhället 2,25 miljarder kronor per år.
  • I en skräpig miljö ökar risken för klotter, vandalism och otrygghet.
  • Nedskräpning är slöseri med resurser – att återvinna metall, plast och annat spar mycket energi.
  • Skräp i naturen skadar och dödar djur och växter.
  • Plast som hamnar i Fyrisån bryts ner till microplaster som tar sig ända ut i havet.
  • Fimpar innehåller plast och det finns gifter i filtret. En enda fimp kan förorena så mycket som 500 liter vatten.