Läsande på nya sätt i anpassad grundskola

Varför
Det pågår en nationell satsning på barns läsning och stora resurser har avsatts för inköp av skönlitteratur och facklitteratur till våra skolor. Dessa pengar får endast användas till fysiska böcker. Elever i anpassad grundskola har ofta behov av multimodal läsning vilket kan innebära visuellt, auditivt och fysiskt material kopplat till de böcker som finns. Detta kan genomföras genom att barnen får känna, lyssna, uppleva och gestalta sin läsning på olika sätt.
Vad
På Johannesbäck anpassad grundskola har en stor renovering genomförts. I och med detta har vi fått ett utrymme på skolan som nu är tänkt att bli vårt eget skolbibliotek. Vi påbörjar nu vårt arbete med att bygga upp biblioteket från grunden till att bli anpassat för våra elever.
Hur
På skolan finns en biblioteksgrupp som består av två lärare och två elevassistenter. Vi kommer även att ta in hjälp från skolans elevhälso-team där vi har en logoped och en specialpedagog som kan bidra med idéer och feedback i vårt arbete med biblioteket.
Kontakt
anna-lena.parkstam@uppsala.se
Drivs av
Anna-Lena Parkstam rektor på Johannesbäck AG
Område
Skola och förskola
Status
Pågående