
– Vi är oerhört glada över att Uppsala kan stoltsera med så många fantastiska idrottare som sätter staden på både världs- och Sverigekartan. Uppsala har skapat goda förutsättningar för att många ska kunna utöva olika idrotter, vilket skapar både elit och bredd, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
Uppsala har haft ett framgångsrikt idrottsår med prestationer på både lag- och individnivå. Bland annat har Sirius gjort sin bästa allsvenska vårsäsong på 45 år, Storvreta IBK tagit sitt tionde SM‑guld och Fyrisfjädern befäst sin position som landets främsta badmintonförening.
Flera idrottare har också nått internationella framgångar, däribland diskuskastaren Vanessa Kamga, fotbollsspelaren Nathalie Björn och Victoria Larsson som tog VM‑brons i skeet.
Lokala lag fortsätter också att nå framgångar. Sirius Bandy Herr och Uppsala Basket Dam tog sig till semifinal i sina slutspel, och IK Uppsala säkrade avancemang till Damallsvenskan.
Uppsala spelar dessutom en tydlig roll på den internationella idrottsscenen. Innebandyspelaren Sakarias Ulriksson räknas som världens främsta i sin sport, och stavhopparen Armand Duplantis, som tävlar för Upsala IF, har under året tagit två VM‑guld och slagit flera världsrekord – senast inför hemmapubliken i Uppsala.
I konkurrens med 43 andra kommuner var juryn enig i sitt beslut att utse Uppsala till vinnare. Bedömningen görs av både tittare och experter.
Det är första gången Uppsala vinner den prestigefyllda utmärkelsen.
Läs mer om varför Uppsala vann priset här: Uppsala är Sveriges bästa idrottsstad 2026