Bakgrunden till beslutet är att nuvarande parkeringstaxor behöver justeras för att bli mer marknadsmässiga. Likaså behöver fordon i högre omfattning styras till parkeringsgarage och kvartersmark. Detta är i sin tur en del av kommunens mål för parkering, klimat och hållbara färdmedel.
De nya taxorna har tagits fram efter jämförelser med andra svenska städer – som Stockholm, Göteborg och Malmö – samt flera mellanstora kommuner.
Område | Avgift första två timmarna | Avgift följande timmar | Avgift kl. 18-24 | Avgift kl. 24-08 |
A | 20 kr/h | 40 kr/h | 5 kr/h | 2 kr/h |
B | 20 kr/h | 35 kr/h | 5 kr/h | 2 kr/h |
C | 15 kr/h | 15 kr/h | 5 kr/h | Avgiftsfritt |
D | 15 kr/h | 15 kr/h | Avgiftsfritt | Avgiftsfritt |
E | 5 kr/h | 5 kr/h | 5 kr/h | Avgiftsfritt |
I område A och B, ska parkeringsavgift gälla måndag till söndag. | ||||
I område C, D och E, ska parkeringsavgift fortsatt gälla måndag till lördag (alla dagar utom sön- och helgdagar). |
Boendeparkeringsavgiften höjs till 700 kr/månad och betalningen sker framledes enbart månadsvis. Helårsbiljetten försvinner således medan längsta uppställningstid på tio dygn kvarstår oförändrat.
Införandet av månadsbetalningen följer branschstandard för betalning av boendeparkering både i andra kommuner och på privata boendeparkeringar. Månadsbetalningen innebär minskad administration och enklare kommunikation gällande vilken avgift som gäller.
De justerade parkeringszonerna är anpassade utifrån hur tillgången till parkeringsplatser verkligen är i de olika områdena. Tidigare fastställdes zonerna endast utifrån avstånd till centrum. En parkeringszon ska i första hand vara samma i en hel stadsdel, annars ska de följa naturliga gränser som järnvägar, större trafikleder eller gator, vattendrag eller naturområden.
Förslaget med höjda parkeringsavgifter, såväl för korttidsparkering som boendeparkering, bedöms få effekter på trafikflödena i centrala Uppsala. Hur de nya parkeringsavgifterna fungerar i praktiken kommer att följas upp, och vid behov justeras, ett år efter införandet.