Under sitt besök träffade hon personal från flera gymnasieskolor i Uppsala, däribland Uppsala yrkesgymnasium Ekeby, Lundellska skolan, Rosendalsgymnasiet, Ellen Fries gymnasiet och Katedralskolan. Hon intervjuade både lärare som handleder gymnasiearbetet, bibliotekarier och externa handledare, till exempel från köksinriktningen Dryck och Mat, för att få en bred och nyanserad bild av hur gymnasiearbetet organiseras och genomförs i Sverige.
Studien ingår i ett forskningsprojekt finansierat av Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) och syftar till att ge insikter som kan bidra till utvecklingen av gymnasiearbetet i Japan – ett område som utgör en aktuell utmaning i japanska skolor. Intervjuerna utgick från en omfattande intervjuguide som bland annat berörde:
Besöket var en del av ett mångårigt samarbete mellan Kanazawa University, Uppsala kommun och Uppsala universitet. Tidigare har japanska lärarstudenter och forskare besökt Uppsala, och professor Honjo har bland annat publicerat en artikel om Uppsala kommuns lovskola i japansk didaktisk press. Uppsala kommuns VFU-handledare har också deltagit i utbyten med lärarutbildningen i Kanazawa.
Fler gemensamma projekt och utbyten mellan Uppsala och Kanazawa planeras framöver, vilket stärker det internationella samarbetet kring utbildningsfrågor.