Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Nyhet

Digitala inköp gör skillnad i vardagen

Allt fler personer som har hemtjänst beställer numera mat och dagligvaror digitalt tillsammans med medarbetarna. Det ger både mer självständighet för den enskilda och en bättre arbetsmiljö för medarbetarna.

Kvinna sitter vid bord med sin telefon i handen
Allt fler beställer numera mat digitalt.

Hemma hos Kerstin i Uppsala är det dags för veckohandlingen. På rullatorns lilla bricka ligger telefonen, en handskriven inköpslista, penna och läsglasögon uppradade.

– I början var det lite knepigt att handla digitalt, men nu går det snabbt. Jag skriver upp på min lista, kollar vad som finns på extrapris och beställer. Sedan kommer maten direkt till diskbänken. Jag slipper bära tunga kassar och det känns väldigt bra, berättar Kerstin.

Ett nytt sätt att handla

Tidigare gick hemtjänstpersonalen till butiken för att handla åt brukarna. Numera sker inköpen via nätet, tillsammans med den enskilda. När leveransen kommer hem kan medarbetarna hjälpa till att packa upp, om det behövs.

– Det viktigaste för oss är alltid individens självbestämmande och frihet. Våra äldre ska känna inflytande och delaktighet i sin vardag, och vi vill stötta det med digitala lösningar. Samtidigt blir arbetsmiljön bättre för våra medarbetare, säger Marmar Moshfeghi, samordnare på Gamla uppsala och Nyby hemvård.

För medarbetarna inom hemtjänsten har förändringen också gjort skillnad. Istället för att lägga tid på att stå i kö eller bära tunga matkassar kan mer av arbetstiden användas till omsorgsinsatser.

– Speciellt under vintern var det tungt och stressigt att handla på det gamla sättet. Nu får vi mer tid med brukarna och slipper många missförstånd kring handlingslistor, säger Marmar.

Värdighet och vardagsglädje

För Kerstin betyder digitala inköp mer än bara praktiska fördelar.

– Allt som gör att jag kan behålla min värdighet vill jag gärna prova. Jag vill inte vara rädd för det digitala, utan se vad det kan ge mig. Det här är faktiskt enklare än man tror, säger hon och skrattar till.

– Fast ibland får man något helt oväntat. En gång fick jag hem ett plastlock som jag inte hade beställt. Jag hade ingen aning om vad jag skulle använda det till!

Hon rycker på axlarna och ler. En liten miss bland många lyckade beställningar.

Farhågor och trygghet

Att handla digitalt kan väcka frågor och oro, men både brukare och medarbetare ser att det går att hantera på ett tryggt sätt.

– Man ska inte vara rädd för digitala verktyg, men man måste vara klok i hur man använder dem. Det finns alltid risker, men vi kan förebygga dem tillsammans, säger Marmar.

I dag använder redan flera personer som har hemtjänst digitala inköp i Uppsala kommun, och fler är på gång.

– Vi ser att det här är framtiden. Den enskilda får vara mer delaktig, och vi kan arbeta mer hållbart och med bättre kvalitet. Det här är ett bra exempel på hur digitala lösningar kan göra skillnad i vardagen, säger Marmar Moshfeghi, samordnare på Gamla uppsala och Nyby hemvård.

Mer information om digitala inköp i Uppsala kommun.