Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Jourhemshandläggare - Placeringsenhet 1

Diarienr:
SCN-2025-00791
Arbetsplats:
Avdelning BoU Myndighet - Placeringsenhet 1
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Är du en person som älskar liv och rörelse och snabba puckar? Är du bäst på att vara den som stöttar andra och älskar att handleda den som utför arbetet? Gillar du att vara spindeln i nätet och ha många samarbeten och kontaktytor? Du är du helt rätt för vår tjänst som jourhemshandläggare!

Placeringsenhet 1 tillhör Område mottagning, stöd och placering, inom området är vi totalt cirka 80 personer som arbetar kring
våra familjehem. Enheten har idag cirka 25 medarbetare, jourhemsgruppen består av 5 medarbetare och har även 1
kvalificerad handläggare kopplad direkt mot sig i dagsläget, totalt 6 medarbetare.

Övriga bland inom enheten:
Socialsekreterare: följer noga barnets vård och skolgång, har ansvar för kontakt med vårdnadshavare och ansvar för myndighetsutövning mot enskild.

Familjehemsrekryteringsgruppen (FamRek): rekryterar, utbildar och grundutreder uppdragstagare.
Stadigvarande familjehemssekreterare: matchar/utreder och stöttar/handleder familjehem för längre tids placeringar.

Våra två teamledare handleder socialsekreterare och familjehemssekreterare i det dagliga arbetet kring klienter och
uppdragstagare.

Vi har även kvalificerade handläggare som bland annat är medhandläggare i mer komplicerade ärenden.

Utöver detta finns en enhetschef som bland annat ansvarar för alla medarbetares arbetsmiljö, enhetens budget samt våra gemensamma satta mål för vår verksamhet.
Vårt arbete har stor betydelse för barn och ungdomars liv, känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig.
Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering.
Vi arbetar med längre tids placeringar och jobbar (förutom med rättssäkerheten som första rättesnöre), på att bygga tillit och
skapa relationer till våra barn/unga/uppdragstagare samt biologiskt nätverk.
Vi har flexibla arbetstider genom vårt ramtidsavtal och det finns möjligheter att förlägga sin arbetstid på annan plats.
Vi sitter i fräscha lokaler på Bolandsgatan 10a.

Beskrivning av arbetsuppgifter

Ditt huvuduppdrag som jourhemshandläggare är att ta fram, tillsätta och stödja jourhem/nätverkshem/tillfälliga familjehem för kortare tids placeringar av barn och unga. Här behöver du tycka om när det går snabbt i handläggningen, gilla att samarbeta över gränserna och vara flexibel i ditt arbete. Du är placeringsenheternas ansikte utåt mot våra systerenheter inom avdelning Barn och unga Myndighet, staben samt våra externa leverantörer av familjehem.

Arbetet är främst förlagt till vardagar dagtid, men då verksamheten behöver det kan kvällsarbete förekomma.

Alla familjehemssekreterares grunduppdrag innefattar att:

  • hitta & matcha uppdragstagare mot barnets behov
  • utreda uppdragstagare
  • ge stöd och handledning inför och under placeringstiden
  • hantera ekonomin kring arvode och omkostnader kopplade till uppdraget
  • dokumentera löpande i uppdragstagarnas journal.

Vi utreder uppdragstagare enligt Socialstyrelsens vinjetter samt djupintervjuer via NKI. Vi ger kvalificerade stödinsatser till vår uppdragstagare bland annat genom MAFI-filmningar och handledning.

Inom Jourhemsgruppen förekommer ovanstående i olika omfattning, men alltid med fokus på det mer brådskande behovet (placering idag/imorgon/nästa vecka) av att placera ett barn.

 Jourhemshandläggarna gör även bland annat nätverksbedömmningar, följer upp våra kontrakterade jourhem samt håller reflektionsgrupper med våra jourhem.

I tjänsten ingår resor i hela landet i samband med att du gör uppföljningar och besöker jourhemmen och barnen. Därför behöver du ha B-körkort i denna tjänst. Du samarbetar tätt med barnets socialsekreterare och gör besök ihop med dem och/eller vårt skolteam. Du har alltid barnets bästa i fokus för att på bästa sätt matcha och stötta uppdragstagarna i deras uppdrag kring det placerade barnet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomexamen. Du har erfarenhet av att ge stöd till familjehem. Arbetet kräver att du har B-körkort. Vi ser även att du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt god dator- och systemvana.

Som person har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och ditt förhållningssätt och du ser möjligheter i förändringar. Vidare är du lugn, stabil och kontrollerad i stressade situationer. Du behåller ett realistiskt perspektiv på olika situationer och fokuserar på rätt saker. Jobbet passar dig som arbetar bra med andra människor. Som relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Dessutom har du förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Anna Lindsjö, enhetschef, 018-727 64 72.

Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13. 

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

En anställning hos Uppsala kommun kan komma att innebära en krigsplacering.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Månadslön

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Hantering av personuppgifter

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

För dig med skyddad identitet

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

Nytt system för jobbansökningar

Vi använder nu ett nytt system för att ta emot jobbansökningar. Det betyder att du inte längre kan logga in med ett gammalt konto. Du är varmt välkommen att skapa ett nytt konto eller att söka jobbet utan ett konto.

 

Sök jobbet