Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Miljöförvaltningens uppdrag är att främja en hållbar utveckling så att både vi och kommande generationer ska ha en hälsosam och god livsmiljö. Det innebär många möten med Uppsalaföretagen och tillsyn av såväl tatueringsställen som avloppsanläggningar

Miljöförvaltningen vill att deras arbete med tillsyn och rådgivning ska leda till sund konkurrens och långsiktigt hållbara företag.

Kommunikation och bemötande

Under de senaste åren har bland annat djupintervjuer med företagare och workshops om kommunikation och bemötande legat till grund för verksamhetsutveckling.

På en träff med ett 30-tal gräventreprenörer diskuterades till exempel ärendeprocessen och samarbetet inför tillstånd för enskilt avlopp. Fokus var hur vi kan arbeta tillsammans för att det ska bli så bra som möjligt för alla inblandade. Efter önskemål som framfördes på träffen finns nu en ny e-tjänst på plats som gör det lättare för entreprenörer att lämna in foton efter anläggandet och rapporter. Ett nytt ärendehanteringssystem gör det även möjligt att koppla på flera nya e-tjänster.

Hälsosam och god livsmiljö

Miljöförvaltningen är tillsynsmyndighet för flera olika lagstiftningar och jobbar framför allt utifrån miljöbalken men också utifrån till exempel strålskyddslagen. Det övergripande målet handlar om att främja en hållbar utveckling och att både vi och kommande generationer ska ha en hälsosam och god livsmiljö. För att lyckas har förvaltningen tre avdelningar som arbetar med tillsyn och prövning.

En viktig del av arbetet går ut på att skydda Uppsalas miljö och genom tillsyn minska utsläpp till luft, mark och vatten. Exempel på några tillsynsområden är förorenad mark, fordonsservice, förbränningsanläggningar, bioteknisk industri, avfall och deponier, täktverksamheter och jordbruk.

När det kommer till arbetet med att skydda människors hälsa gör vi till exempel tillsyn på skolor, förskolor och fritidshem, vårdboenden och andra vårdlokaler, bostäder, idrottsanläggningar, gym, och lokaler för hygienisk behandling som till exempel tatuering och fotvård.

Ett av uppdragen är att minska övergödningen och skydda vårt dricksvatten genom tillsyn av avlopp. Varje år utfärdar förvaltningen cirka 400–500 tillstånd för nya avloppsanläggningar och gör tillsyn av cirka 500 befintliga avloppsanläggningar.

Förebyggande arbete

En stor del av arbetet innebär att arbeta förebyggande med information och råd till Uppsalaföretagen. Vi vill att tillsynen ska vara en hjälp till att utveckla verksamheterna därför är det viktigt att vi har med oss företagarnas perspektiv i vårt dagliga arbete.

Inför en inbokad inspektion hos ett företag skickar miljöförvaltningen ut en checklista. Det ger bra förutsättningar för företaget att förbereda sig utifrån de saker vi kommer att titta på och fråga om.

Företagens ord om tillsyn

Karin Bondestam, verksamhetschef Villa Hovstallet, Vardaga, uppskattar rådgivningen hon fått från förvaltningen genom tillsyn:

– Jag upplevde tillsynen som trevlig och lärorik. Då jag varit verksamhetschef i bara två år så är det mycket att lära sig och bli insatt i. Tillsynen gjorde att jag fick möjlighet att förbättra rutiner för att skapa en bättre miljö på boendet.

Birgitta Azizsson, hotelldirektör Best Western Hotel Svava har också erfarenhet av miljöförvaltningens tillsyn:

– Tillsynen var mycket professionell. Jag fick information i god tid och jag fick möjlighet att sätta mig in i tillsynen. Inspektören informerade om regelverket och var väldigt trevlig och professionell. Mycket bra.

Enkel och snabb kommunikation uppskattas av företagen och lyfts fram av Dalby Maskin AB som en styrka hos förvaltningen.

– Vi upplever att miljöförvaltningen vid Uppsala kommun sköter tillsynen professionellt, serviceinriktat och snabbt. Vi uppskattar särskilt den enkla och snabba kommunikationen.

Reportaget publicerades 2024 03 18

Läs fler artiklar

Lyhördhet och nya rutiner bakom bättre bygglovsprocess

Företagen i Uppsala upplever ett allt bättre företagsklimat och höjer betyget rejält för kommunens service. Enligt företagarna står kommunens bygglovsverksamhet för den största förbättringen.

Tydlighet och lyhördhet skapar framgång inom brandförsvaret

Uppsala brandförsvar hjälper privatpersoner och företag att undvika bränder. Cheri Brundin, enhetschef tillsyn och tillstånd lättar på locket och avslöjar framgångsreceptet.

Joumana fick hjälp att rädda sitt företag

Kläddesignern Joumana Sassines skrädderi i centrala Uppsala blomstrade. Men med pandemin försvann hennes marknad över en natt. Genom Uppsala Innovation Centre (UIC) fick hon hjälp att skala ner sitt företag och bygga upp en verksamhet på nytt.