Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

För att driva restaurang behöver du följa olika lagar och regler och ha ett serveringstillstånd. För att underlätta för Uppsalas restauranger att göra rätt finns kommunens tillståndsenhet snabbt tillhands.

Alla restauranger och festivaler behöver enligt lagen ett serveringstillstånd för att få servera alkohol. Kommunens tillståndsenhet tar emot cirka 40 ansökningar per år och gör kontinuerliga besök hos alla som har serveringstillstånd för att kontrollera och stötta att verksamheterna lever upp till de lagar och regler som gäller.

– Som kommun har vi ansvar för att hjälpa restaurangerna att följa lagen. Vi tolkar lagen objektivt och stöttar restaurangerna så att de kan fokusera på sin kärnverksamhet, säger Henrik Larsson, handläggare, tillståndsenheten, Uppsala kommun.

bartender häller upp alkohol vid bardisk
Den personliga kontakten med alla Uppsalakrögare som söker ett serveringstillstånd och rutiner för återkoppling är ovärderligt i det kontinuerliga förbättringsarbetet av kommunens företagsservice. 

Tolkning av lag

Vilket utbud krävs av en restaurang? Hur berusad får en gäst vara? Vilka tider är det ok att servera alkohol? Alkohollagen kan vara svår att tolka. Henrik och hans kollegor finns tillhands för att lotsa alla som gör en ansökan om serveringstillstånd från start till mål. De förklarar lagen, hjälper till att se vilka tillstånd som krävs för respektive verksamhet och agerar bollplank.

– Både näringslivet och Uppsalaborna ska helt enkelt kunna känna sig trygga. Samsyn och ett rättvist bemötande är en grund för att restaurangerna ska konkurrera på lika villkor, säger Henrik Larsson.

Ovärderlig återkoppling

Enligt NKI-sifforna (nöd-kundindex) som Svenskt näringsliv släpper varje år har företagen varit nöjda med kommunens service i samband med serveringstillstånd i många år. Enligt Henrik hänger det samman med kontinuerlig avstämning med varje företag som söker serveringstillstånd och bra tillgänglighet. Men han tycker att NKI-siffrorna endast är en fingervisning, inte hela sanningen.

– Återkopplingen från oss handläggare som har kontakt med företagen är minst lika viktiga som NKI-siffrorna. Vi har en personlig kontakt med alla som söker ett serveringstillstånd och har bra rutiner för återkoppling vilket är ovärderligt i det kontinuerliga förbättringsarbetet, säger Henrik Larsson.

Regelbundna besök

I Uppsala finns idag cirka 330 utfärdade serveringstillstånd. Under regelbundna besök kollar kommunens handläggare att verksamheterna lever upp till de riktlinjer som serveringstillståndet kräver. Den vanligaste bristen är att det saknas en utnämnd serveringsansvarig på plats i restaurangen. Varje år återkallas två till tre serveringstillstånd.

– Vissa tycker nog att det känns besvärligt när vi kommer och blir nervösa, men vi blir nästan alltid bra bemötta. Majoriteten lever upp till lagar och regler. Om vi ser något bristfälligt påtalar vi det och gör ett oanmält besök för att följa upp och se att felet är korrigerat, säger Henrik Larsson.  

Förenklad ansökan

I dag kommer majoriteten ansökningar om serveringstillstånd in till kommunen digitalt. Men den som vill kan fortfarande göra sin ansökan på papper och skicka in med post. Innan du får ett serveringstillstånd måste du klara Folkhälsomyndighetens prov för att intyga att du har grundläggande kunskap om vad som gäller för serveringstillståndet. Inom kort kan du boka provskrivningen via webben

– Det är viktigt att vi hela tiden ser över processen för att göra den så smidig möjligt för företagen. Provet är ett bra exempel. Vi kontaktade nyligen Folkhälsomyndigheten och föreslog förenkling av språket och påpekade att flera frågor var onödiga och irrelevanta, säger Henrik Larsson. 

Har du frågor om serveringstillstånd?

Mejla serveringstillstand@uppsala.se

Reportaget publicerades 2024 04 15

Läs fler artiklar

Feskarn lyfter vikten av att förenkla, informera och samarbeta

Andra delar av Uppsala kommun har en del att lära av miljöförvaltningen när det gäller företagsbemötande. En samarbetskultur gynnar alla. Det menar Michael Prising som driver Feskarn i Saluhallen och i Gottsunda Centrum.

Lyhördhet och nya rutiner bakom bättre bygglovsprocess

Företagen i Uppsala upplever ett allt bättre företagsklimat och höjer betyget rejält för kommunens service. Enligt företagarna står kommunens bygglovsverksamhet för den största förbättringen.

Tydlighet och lyhördhet skapar framgång inom brandförsvaret

Uppsala brandförsvar hjälper privatpersoner och företag att undvika bränder. Cheri Brundin, enhetschef tillsyn och tillstånd lättar på locket och avslöjar framgångsreceptet.