Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Du som vill sälja tobaksvaror måste söka tillstånd innan du börjar försäljningen. Du ska också ta fram ett program för egenkontroll, och följa de regler som finns för tobaksförsäljning.

Vad är tobaksvaror?

Tobaksvaror är varor som innehåller tobak, till exempel cigaretter, cigarrer, cigariller, piptobak, tobak till vattenpipa, rulltobak, snus och portionssnus. Observera att också vattenpipstobak som inte innehåller tobak klassas som en tobaksvara.

Så går det till

Vad du behöver göra föra att kunna sälja tobak.

  1. Sök tillstånd

    Om du vill sälja tobak måste du ansöka om tillstånd hos kommunen. Det gäller både detaljhandlare och partihandlare.

    När du ansöker ska du förutom ansökan med tillhörande handlingar också lämna in ett egenkontrollprogram.

    När du skickat in din ansökan gör kommunen en lämplighetsprövning. Kommunen granskar då ekonomisk skötsamhet och eventuell tidigare brottslighet. Kommunen kan hämta information från andra myndigheter som till exempel Polisen, Skatteverket och Kronofogden.

    Kommunen tar ut en avgift för ansökan om tillstånd

    Sök tillstånd

    Så fungerar det för detaljhandel

    Kravet på tillstånd gäller bara tobak. För att sälja e-cigaretter och påfyllningsbehållare räcker det fortfarande med att göra en anmälan till kommunen.

    Så fungerar det i partihandel

    Du ska ansöka om tillstånd hos den kommun där ditt företag har sitt kontor eller hos den kommun där ditt företag har ett fast driftställe, till exempel lager.

    Om du säljer tobaksvaror till både detaljhandel och direkt till privatpersoner, ska du ansöka om både detaljhandelstillstånd och partihandelstillstånd.

  2. Ta fram program för egenkontroll

    Vid tobaksförsäljning är du skyldig att kontrollera försäljningen. Du måste själv ta fram ett program för egenkontroll. Programmet ska du skicka in till tillståndsenheten tillsammans med din ansökan.

    Mall för egenkontrollprogram (PDF, 326 KB)

    Folkhälsomyndighetens vägledning till näringsidkare om egenkontrollprogram

Avgifter

För att handlägga din ansökan om tobakstillstånd och för den löpande tillsynen enligt tobakslagen tar kommunen ut avgifter.

Ansökningsavgifter 

Ansökan om tillstånd att sälja tobak (detalj- eller partihandel) 8 000 kronor
Ansökan om tillfälligt tillstånd att sälja tobak 2 000 kronor
Ansökan om tillstånd att sälja tobak i försäljningsautomat vid flera försäljningsställen 8 000 kronor för första ansökan, därefter 2 000 kronor för övriga per år

Årliga tillsynsavgifter 

Tillstånd för tobaksförsäljning (detalj- eller partihandel) 5 000 kronor per år
Tillstånd för tobaksförsäljning detaljhandel vid restauranger som har serveringstillstånd 2 000 kronor per år
Tillstånd för tobaksförsäljning i försäljningsautomat vid flera försäljningsställen 5 000 kronor per år för första tillståndet, därefter 2 000 kronor per tillstånd för övriga per år

Mer information om taxorna

Regler

Regler för tobaksförsäljning

Du som säljer tobak ska följa de regler som finns för tobaksförsäljning.

För detaljhandlare gäller följande:

  • Du måste vara säker på att personen som köper tobak är minst 18 år och att tobaksvarorna inte langas till någon under 18 år.
  • Du får inte sälja cigaretter styckvis eller i förpackningar med färre än 20 cigaretter.
  • De tobaksvaror som du säljer ska vara märkta på rätt sätt.
  • Du ska följa de regler som finns för hur du får marknadsföra tobak.
  • Du måste ha en tydlig och klart synbar skylt med information om åldersgränsen på ditt försäljningsställe. Dekaler kan du beställa på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Som partihandlare ansvarar du för

  • att all tobak som du säljer till detaljhandel har korrekt märkning
  • att ta reda på om detaljhandel som du säljer varor till har ett detaljhandelstillstånd.

Rökfria uteserveringar och entréer

Det är förbjudet att röka på uteserveringar och utanför entréer till rökfria lokaler. Förbudet innebär att ingen får röka utanför entrén eller på uteserveringen till din restaurang eller café.

Utökat rökförbud

Lagen innebär också att rökförbudet omfattar fler produkter. Det är förbjudet att använda tobak, elektroniska cigaretter, röka örtprodukter och använda produkter som till användningssättet motsvarar rökning men som inte innehåller tobak. Det innebär att vattenpipsrökning omfattas av förbudet.

Läs mer

Folkhälsomyndigheten – Lagstiftning om tobak och nikotinprodukter

Konsumentverket – Regler för att marknadsföra tobak

Folkhälsomyndigheten – Produktkrav och märkning  

Folkhälsomyndigheten – Dekal för 18-årsgräns

Relaterat

Försäljning och servering av folköl

Du som vill sälja folköl måste anmäla det till kommunen innan du börjar försäljningen. Om försäljningen upphör ska du göra en avanmälan. Om du ska sälja folköl i en butik måste din butik även vara registrerad som livsmedelsanläggning.

Försäljning av elektroniska cigaretter

Du som vill sälja e-cigaretter och påfyllningsbehållare måste anmäla det till kommunen innan du börjar försäljningen. Om försäljningen upphör ska du göra en avanmälan.

Försäljning av tobaksfria nikotinprodukter

Du som vill sälja tobaksfria nikotinprodukter måste anmäla det till kommunen innan du börjar försäljningen. Om försäljningen upphör ska du göra en avanmälan.

Har du frågor? Prata med oss!

Kontakta tillståndsenheten

Telefon:
Kontaktcenter 018-727 00 00, mån, tis, ons, fre 8.00-17.00, tors 8.00-18.00
E-post:
serveringstillstand@uppsala.se
Besöksadress:
Stadshusgatan 2

Du som vill lämna in handlingar till miljöförvaltningen är välkommen till Kontaktcenter i Stadshuset på Stadshusgatan 2, entréplan. Du som vill begära ut handlingar kan kontakta miljöförvaltningen per telefon eller e-post eller besöka Kontaktcenter.

Postadress:
Uppsala kommun, miljöförvaltningen – tillståndsenheten, Stadshusgatan 2, 753 75 Uppsala