Här får du som är leverantör till kommunen information om vad du ska tänka på vid fakturering.
Fakturor till offentlig sektor måste vara elektroniska. Observera att PDF-fakturor inte är e-fakturor och därmed inte godkända enligt de nya lagkraven. Som leverantör till Uppsala kommun måste du skicka e-fakturor i formatet Peppol Bis Billing 3.0.
Kravet på e-faktura gäller sedan den 1 april 2019.
Läs mer om obligatorisk e-faktura (e-fakturalagen) hos Myndigheten för digital förvaltning
Om du som leverantör till oss inte har möjlighet att skicka e-faktura erbjuder vi dig att kostnadsfritt använda vår fakturaportal.
Behöver du hjälp att komma igång med Fakturaportalen? Läs mer i användarmanualen.
Användarmanual för fakturaportalen (PDF, 246 KB)
Leverantörer som skickar fakturor som innehåller sekretessuppgifter kan inte skicka fakturor via Fakturaportalen.
• Referenskod (=ett ansvarsnummer/kostnadsställe), se mer information nedan
• Bankgiro – eller plusgiro
• Organisationsnummer
• Fakturanummer eller OCR-nummer
• Fakturadatum
• Faktureringsadress
• Fakturabelopp
• Momsbelopp samt momssats
• Momsregistreringsnummer
• Vad fakturan avser
Läs om fakturor på skatteverket.se
Om det saknas uppgifter om exempelvis referensnummer, organisationsnummer, betalinformation eller fakturanummer skickar vi tillbaka din faktura. Du får då skicka en ny faktura med de kompletterade uppgifterna, nytt fakturadatum och ny förfallodag.
Det är viktigt att fakturor ställs till Uppsala kommun, som är vårt juridiska namn.
När du skickar en faktura till Uppsala kommun måste du ange en korrekt referens. Referensen är numerisk och består av 2–6 siffror, ingen ytterligare text ska skrivas i referensfältet.
Alla verksamheter inom Uppsala kommun har en egen referens som är lika med ansvarsnummer (kostnadsställe). Referensen talar om vem hos oss som ska betala fakturan.
Om beställningen har utförts i Uppsala kommuns e-handelssystem finns ett ordernummer som ska placeras i fältet "Inköpsordernummer". Ingen ytterligare text ska skrivas i detta fält. Våra inköpsordernummer börjar på 31 och består av 9 siffror.
För mer information om referens och inköpsordernummer i e-fakturafiler, se underrubrik för respektive e-fakturaformat.
Uppsala kommun
Box 1023
751 40 Uppsala
Organisationsnummer: 212000-3005
VAT-nummer: SE212000300501
GLN-kod: 7340047000001
Peppol-id 0007:2120003005
Försändelser som reklam, orderbekräftelser, biljetter och varor mot postförskott ska adresseras direkt till mottagaren.
Fakturor som innehåller information med risk att röja sekretessuppgifter, till exempel vårdfakturor, ska skickas till nedanstående adress efter överenskommelse med mottagande verksamhet på Uppsala kommun. Ange på fakturan det kundnummer alternativt de personuppgifter ni kommit överens om med mottagande verksamhet.
Leverantörer som skickar fakturor som innehåller sekretessuppgifter kan inte skicka fakturor via Fakturaportalen. Däremot ser vi gärna att ni skickar e-fakturor till oss.
Uppsala kommun
Box 1108
751 41 Uppsala
Om du ska betala tillbaka pengar till Uppsala kommun på grund av att kommunen gjort en felaktig utbetalning, eller göra en återbetalning av en outnyttjad kredit ska återbetalningen göras till Bankgiro 392-2713.
När Uppsala kommun köper en tjänst är det viktigt att känna till hur kommunen kommer att administrera betalningen. Betalningen kommer att administreras på olika sätt beroende på om leverantören är godkänd för F-skatt eller inte, anledningen till att hanteringen skiljer sig är Skatteverkets regler.
Uppsala kommun omfattas av reglerna för omvänd skattskyldighet vid försäljning av byggtjänster. Det betyder att det är köparen och inte säljaren som ska deklarera och betala momsen till staten.
Därför ska alla byggföretag som säljer och fakturerar byggtjänster till kommunen
• fakturera tjänsten utan mervärdesskatt (moms)
• ange texten Omvänd betalningsskyldighet på fakturan
• ange kommunens VAT-nummer på fakturan, VAT-nummer: SE212000300501.
Betalning sker 30 dagar efter godkänd leverans och fakturadatum/enligt överenskommen betalplan. Mervärdesskatt tillkommer enligt gällande mervärdesskattelag. Dröjsmålsränta utgår enligt gällande räntelag.
Uppsala kommun kan ta emot elektroniska fakturor i formatet PEPPOL BIS Billing 3.0 via PEPPOL-nätverket. Uppsala kommuns PEPPOL-id är 0007:2120003005.
<Invoice><cbc:BuyerReference>
<Invoice><cac:OrderReference><cbc:ID>
<Invoice><cac:InvoiceLine><cac:OrderLineReference><cbc:LineID>
Har du frågor om e-fakturor, kontakta system.ek@uppsala.se.
Om du som leverantör till oss inte har möjlighet att skicka e-faktura erbjuder vi dig att kostnadsfritt använda vår fakturaportal.
Uppsala kommun använder endast e-rekvisitioner. E-rekvisitionen skapas i kommunens inköpssystem och benämns som en elektronisk rekvisition (e-rekvisition).
E-rekvisitionen är en värdehandling. Utseendet på den är unik för Uppsala kommun. En e-rekvisition skrivs ut i PDF-format och lämnas till dig som leverantör.
E-rekvisitionen är redan attesterad och kräver ingen underskrift på det utskrivna PDF-dokumentet. Attestantens namn står förtryckt på raden längst ner.
Det är viktigt att leverantören alltid begär giltig legitimation av den person som handlar med en e-rekvisition. Annars kan betalning utebli. Information som skyddas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) ska inte anges på fakturan.
Så behandlar Uppsala kommun personuppgifter.
Uppsala kommun har två sorters rekvisitioner. En för kommunanställda och en för klienter som är i behov av försörjningsstöd.
Rekvisitionerna är godkända och elektroniskt attesterade av behörig person enligt kommunens attestreglemente.
Exempel på hur en e-rekvisition ser ut (PDF, 92 KB)
Det finns en särskild e-rekvisition för klienter som är i behov av försörjningsstöd (ekonomiskt bistånd). Rekvisitionen är attesterad med en underskrift av en behörig handläggare som även har skrivit dit personens namn och personnummer.
Observera att klientrekvisitionerna har en särskild faktureringsadress och att inga personuppgifter ska finnas med på fakturan, endast referens ska uppges. Information som skyddas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) ska inte anges på fakturan.
Exempel på hur en klientrekvisition ser ut (PDF, 97 KB)
Du kan kontrollera giltigheten hos en rekvisition per telefon alternativt per e-post.
Verifiera rekvisition per telefon:
Under våra supporttider måndagar och torsdagar 9.00–11.00 och 13.00–15.00 kan du verifiera rekvisitionen per telefon.
Verifiera rekvisition via e-post:
Måndag-fredag 9.00-15.00
Uppsala kommuns rekvisitioner är elektroniska och är giltiga en månad. För Uppsala kommuns avtalade leverantörer kan det finnas andra överenskommelser om giltighetstid.
Läs om hur du betalar fakturor från kommunen.