Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Arkivarie med inriktning verksamhetsstöd till Stadsarkivet

Diarienr:
KSN-2023-00162
Arbetsplats:
Stadsarkivet
Förvaltning:
Kommunledningskontoret
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Har du erfarenhet av arbete med rådgivning och verksamhetsstöd? Är du dessutom van att utbilda och har erfarenhet från offentlig sektor inom området informationsförvaltning? Då kan du vara den vi söker till uppdraget som arkivarie med inriktning verksamhetsstöd! 

Uppsala stadsarkiv styr och vägleder Uppsala kommun i frågor som rör informationshantering. Stadsarkivet är en central informationsresurs som ger enskilda medborgare, kommunens förvaltningar, företagare och andra organisationer möjlighet att använda information nu och i framtiden. Vi tar emot information från kommunens verksamheter, förvaltar den och förmedlar den vidare till medborgare och samhällsaktörer. Hos stadsarkivet förvaras cirka 10 000 hyllmeter handlingar från främst 1860-talet och framåt.

Uppsala stadsarkiv ingår i kommunledningskontorets avdelning för kansli och kommunstyrelsen är arkivmyndighet. Stadsarkivet har idag 16 medarbetare och ligger centralt i Uppsala. Vi ingår i ett lokalhistoriska samarbete, Fyriskällan, tillsammans med Folkrörelsearkivet för Uppsala län och Bibliotek Uppsala.

Här kan du läsa mer om Stadsarkivet

Här kan du läsa mer om Fyriskällan

Ditt uppdrag

Som arkivarie med inriktning verksamhetsstöd är du en viktig del av det centrala stöd som kommunledningskontoret tillhandahåller kommunkoncernen inom området informationsförvaltning.

Arbetet innebär att tillsammans med andra planera, leda och samordna det stöd som ges till verksamheterna. Du kommer främst att arbeta med verksamhetsnära stöd genom rådgivning, tolkning av regelverk och praxis men också mycket med utbildning och informationssatsningar. En stor del av arbetet innebär att stödja verksamheterna kring framtagande av eget regelverk och styrdokument, såsom informationshanteringsplaner och digitaliseringsrutiner. Det är även en självklar del att ingå i olika utvecklingsprojekt.

Din bakgrund

Vi söker dig som har högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Det är meriterande om du har ledarskaps- eller projektledarutbildning. 

Tjänsten förutsätter att du har erfarenhet från offentlig sektor inom området informationsförvaltning. Du ska också ha erfarenhet av arbete med att utbilda och med rådgivning och verksamhetsnära stöd. Arbetet kräver att du har god kännedom om lagstiftning inom området samt goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. 

Vi ser gärna att du har erfarenhet av:

  • arbete med arkivredovisning/arkivregelverk till exempel informationshanteringsplan eller beskrivning av allmänna handlingar
  • arbete med processbaserad arkivredovisning 
  • arbete med att ta fram styrdokument
  • arbete med att driva och delta i projekt och större processer
  • arbete inom Pm3 eller motsvarande
  • arbete med digitalisering
  • att driva och genomföra förändringsarbete i offentlig verksamhet
  • att leda workshops

Som person är du kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du förmedlar ditt budskap till individen, sammanhanget och situationen på ett pedagogiskt sätt. Du har lätt för att ta egna initiativ och sätta igång aktiviteter för att uppnå resultat. Dessutom är du en person som samarbetar och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. 

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Rikard Ek, tf stadsarkivarie, 018-727 11 78. 

Fackliga företrädare:
Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49
Akademikerförbundet SSR/SACO, Maria Persson, 018-727 24 24
Akavia, Jonny Eliasson, 018-727 22 12
DIK, Erik Önnevall, 018-727 21 85.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, kansli samt enheten för omvärld och ledningsstöd. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Bli en av oss - Uppsala kommun

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet