Du som är barn eller elev, förälder eller kollega kan nominera till pedagogiska priset. Nomineringsperioden pågår xx maj–xx september 2025. Du kan nominera flera kandidater.
Du som är barn eller elev, förälder eller kollega kan nominera till pedagogiska priset. Nomineringsperioden pågår xx maj–xx september 2024.
Du kan nominera flera kandidater.
Nominera till pedagogiska lärarpriset inom förskola och skola Nominera till pedagogiska ledarskapspriset inom förskola och skola
Nominera till de pedagogiska priserna inom vuxenutbildning
I din nominering till pedagogiska lärarpriset inom förskola och skola ska du beskriva hur läraren
Läraren får barnen/eleverna att vilja vara med i undervisningen och väcker deras nyfikenhet och intresse för ämnet eller uppgiften.
Läraren får barnen/eleverna att våga delta i undervisningen. Läraren skapar en miljö där barnen/eleverna vågar fråga och säga vad de tycker. I en sådan miljö finns social trygghet, arbetsro och respekt för varandras olikheter.
Läraren får barnen/eleverna att känna självförtroende och att de kan lyckas med uppgiften. Läraren följer barnens/elevernas utveckling och utmanar dem på deras nivå. Läraren inkluderar varje barn/elev i undervisningen utifrån hens individuella behov och förutsättningar. Läraren är kunnig i sina ämnen och lyckas att stimulera varje barn/elev till utveckling.
I urvalsprocessen får den nominerade lärarens chef också beskriva hur läraren bidrar till att utveckla förskolan eller skolan.
I din nominering till pedagogiska ledarskapspriset inom förskola och skola ska du beskriva hur rektorn arbetar framgångsrikt med
Beskriv hur rektorn har en inre organisationsstruktur där verksamhetens processer har identifierats och implementerats och där en tydlig koppling finns till elevresultat och till kvalitet.
Beskriv hur rektorn leder och samordnar arbetet med fokus på de nationella målen och att ta vara på varje barn och elevs möjlighet till maximal utveckling.
Beskriv hur rektorn kommunicerar, synliggör och stärker enskilda medarbetare utifrån deras avgörande betydelse för barns och elevers måluppfyllelse.
Beskriv i din nominering hur läraren framgångsrikt
Beskriv hur rektorn har en inre organisationsstruktur där verksamhetens processer har identifierats och implementerats och där en tydlig koppling finns till elevresultat och till kvalitet.
Beskriv hur rektorn leder och samordnar arbetet med fokus på de nationella målen och att ta vara på varje barn och elevs möjlighet till maximal utveckling.
Beskriv hur rektorn kommunicerar, synliggör och stärker enskilda medarbetare utifrån deras avgörande betydelse för barns och elevers måluppfyllelse.
Utbildningsförvaltningen och arbetsmarknadsförvaltningen granskar nomineringarna och gör ett urval av kandidater. I urvalsprocessen får den nominerade lärarens och rektorns chef också beskriva hur personen bidrar till att utveckla skolan.
Utbildningsnämndens olika utskott utser vinnare för respektive pris. En jury inom arbetsmarknadsnämnden utser vinnare av priser inom vuxenutbildning.
Chefer till alla nominerade kandidater får information i december för att kunna uppmärksamma nomineringen.
Vinnarna tar emot sina priser på kommunfullmäktiges sammanträde i december.
Pedagogiska priset och föregående års pristagare LÄNK SENARE NÄR SIDOR ÄR KLARA