Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Du som är barn eller elev, förälder eller kollega kan nominera till pedagogiska priset. Nomineringsperioden pågår xx maj–xx september 2025. Du kan nominera flera kandidater.

Du nominerar 

Du som är barn eller elev, förälder eller kollega kan nominera till pedagogiska priset. Nomineringsperioden pågår xx maj–xx september 2024.

Du kan nominera flera kandidater.

Nominera till pedagogiska lärarpriset inom förskola och skola                        Nominera till pedagogiska ledarskapspriset inom förskola och skola
Nominera till de pedagogiska priserna inom vuxenutbildning                

Det här ska du beskriva i din nominering

Nominera till pedagogiska lärarpriset inom förskola eller skola

I din nominering till pedagogiska lärarpriset inom förskola och skola ska du beskriva hur läraren

  • väcker nyfikenhet och engagerar eleverna
  • skapar ett tryggt klimat för lärande
  • utmanar eleverna och ger dem självförtroende.

Detta ska ingå i din motivering för pedagogiska lärarpriset inom förskola och skola

Beskriv i din nominering hur förskolläraren/läraren:

Väcker nyfikenhet och engagerar

Läraren får barnen/eleverna att vilja vara med i undervisningen och väcker deras nyfikenhet och intresse för ämnet eller uppgiften.


Skapar ett tryggt klimat för lärande

Läraren får barnen/eleverna att våga delta i undervisningen. Läraren skapar en miljö där barnen/eleverna vågar fråga och säga vad de tycker. I en sådan miljö finns social trygghet, arbetsro och respekt för varandras olikheter.


Utmanar och ger självförtroende

Läraren får barnen/eleverna att känna självförtroende och att de kan lyckas med uppgiften. Läraren följer barnens/elevernas utveckling och utmanar dem på deras nivå. Läraren inkluderar varje barn/elev i undervisningen utifrån hens individuella behov och förutsättningar. Läraren är kunnig i sina ämnen och lyckas att stimulera varje barn/elev till utveckling.

I urvalsprocessen får den nominerade lärarens chef också beskriva hur läraren bidrar till att utveckla förskolan eller skolan.


Nominera till pedagogiska ledarskapspriset inom förskola och skola

I din nominering till pedagogiska ledarskapspriset inom förskola och skola ska du beskriva hur rektorn arbetar framgångsrikt med

  • processer
  • målbild
  • medarbetarskap.

Detta ska ingå i din motivering för pedagogiska ledarskapspriset inom förskola och skola

Beskriv i din nominering hur rektorn arbetar framgångsrikt med:

Processer

Beskriv hur rektorn har en inre organisationsstruktur där verksamhetens processer har identifierats och implementerats och där en tydlig koppling finns till elevresultat och till kvalitet.


Målbild

Beskriv hur rektorn leder och samordnar arbetet med fokus på de nationella målen och att ta vara på varje barn och elevs möjlighet till maximal utveckling.


Medarbetarskap

Beskriv hur rektorn kommunicerar, synliggör och stärker enskilda medarbetare utifrån deras avgörande betydelse för barns och elevers måluppfyllelse.


Nominera till de pedagogiska priserna inom vuxenutbildningen

Beskriv i din nominering hur läraren framgångsrikt

  • engagerar eleverna och ger dem självförtroende
  • utvecklar sin undervisning och får eleverna att utvecklas.

Detta ska ingå i din motivering för pedagogiska ledarskapspriset inom förskola och skola

Beskriv i din nominering hur rektorn arbetar framgångsrikt med:

Processer

Beskriv hur rektorn har en inre organisationsstruktur där verksamhetens processer har identifierats och implementerats och där en tydlig koppling finns till elevresultat och till kvalitet.


Målbild

Beskriv hur rektorn leder och samordnar arbetet med fokus på de nationella målen och att ta vara på varje barn och elevs möjlighet till maximal utveckling.


Medarbetarskap

Beskriv hur rektorn kommunicerar, synliggör och stärker enskilda medarbetare utifrån deras avgörande betydelse för barns och elevers måluppfyllelse.


Så utses vinnarna

Utbildningsförvaltningen och arbetsmarknadsförvaltningen granskar nomineringarna och gör ett urval av kandidater. I urvalsprocessen får den nominerade lärarens och rektorns chef också beskriva hur personen bidrar till att utveckla skolan.

Utbildningsnämndens olika utskott utser vinnare för respektive pris. En jury inom arbetsmarknadsnämnden utser vinnare av priser inom vuxenutbildning.

Chefer till alla nominerade kandidater får information i december för att kunna uppmärksamma nomineringen.

Då delas priserna ut

Vinnarna tar emot sina priser på kommunfullmäktiges sammanträde i december.

Pedagogiska priset och föregående års pristagare LÄNK SENARE NÄR SIDOR ÄR KLARA