Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

  1. Vi utreder intresset hos föreningar

    Nu utreder kommunen möjligheten för lokala föreningar att hyra kontorsplatser och mötesrum på S:t Olofsgatan 27 i centrala Uppsala.

    Uppsala kommun har tillsammans med föreningslivet arbetat fram ett koncept där föreningar till exempel skulle kunna erbjudas en kombination av kontorsplatser, mötesrum och verksamhetsmöjligheter i mötesrummen. Förslaget har tagits fram inom ramen för den lokala överenskommelsen mellan Uppsala kommun och det lokala föreningslivet. Nu behöver vi bland annat veta om det finns några föreningar som är intresserade av att hyra.

  2. Tre våningar med olika upplägg

    På S:t Olofsgatan 27 i centrala Uppsala skulle det finnas möjlighet till 28 kontorsplatser och ett flertal mötesrum. Tanken är att adressen skulle kunna samla flera föreningar under samma tak. Mötesrummen skulle också vara tänkta att användas av Uppsala kommun.

    Det är fortfarande ett förslag som kommunen utreder. Många aspekter behöver tas hänsyn till i utredningen. Intresset från föreningslivet att hyra lokaler på adressen är en av dem.

    Här är en beskrivning av lokalerna på adressen: 

    Bottenvåningen – potentiella gemensamma mötesrum för föreningar och Uppsala kommun

    Alla rum skulle vara utrustade med storbildskärm och för digitala möten.

    • två mötesrum för 16–20 personer
    • ett mötesrum för 8–10 personer
    • ett samarbetsrum för 2–3 personer.

    Övervåningen – potentiell kontorsdel för föreningar med möjlighet till 28 kontorsplatser

    Fördelningen av platser skulle vara flexibelt och kunna ändras utifrån intresserade föreningars behov och möjligheter. Det här är ett exempel:

    • ett mötesrum för 6–8 personer
    • två singelkontor
    • ett dubbelkontor
    • ett landskap med 4 fasta platser
    • fyra flexrum med 14 platser som har förvaringsskåp för egen utrustning och material.

    Källarvåningen – skulle kunna användas av föreningar som hyr kontorsplatser

    • lunchrum med fullt utrustat pentry
    • rum utan fönster som även kan nyttjas som mötesrum
    • gemensamt förråd.

    Tillgänglighet, kollektivtrafik och parkeringsmöjligheter

    • Bussen stannar i närheten. Närmaste busshållplatser är Storgatan och Kungsgatan.
    • Det finns allmän betalparkering i närheten på Österplan.
    • Personer med nedsatt rörelseförmåga som hyr kontorsplatser skulle kunna nå övervåningen genom Träffpunkten i samma byggnad, där finns också RWC.

    Hitta till S:t Olofsgatan 27

  3. Exempelpriser och vad som kan ingå

    I förslaget har följande riktpriser tagits fram. Dessa kan ändras inför att eventuellt avtal skrivs. Moms tillkommer inte på priserna.

    • två singelkontor med två kontorsplatser: 5 120 kronor/månad (61 434 kronor/år)
    • ett dubbelkontor med två kontorsplatser: 2 560 kronor/månad (30 717 kronor/år)
    • ett landskapskontor med fyra platser 1 920 kronor/månad (23 038 kronor/år)
    • 20 flexplatser som delar på 14 skrivbordsplatser 1 408 kronor/månad (16 894 kronor/år).

    I förslaget till pris skulle följande ingå:

    • lokalhyra – både kontoret och bokning av mötesrummen
    • lokalkostnader – el, vatten, sophämtning, städning, entrémattor, och så vidare
    • lokaltillbehör – kaffemaskin, porslin
    • möbler – kontors- och mötesmöbler
    • mötesutrustning – storbildskärm, white board
    • IT – dockstation och skärmar, nätverk för internet, skrivare (inte storutskick)
    • skötsel och hantering – tillsyn, bokningssystem mötesrum, timuthyrning.
  4. Anmäl din förenings intresse

    För att förslaget med kontorsplatser och mötesrum på S:t Olofsgatan 27 ska bli verklighet utreder kommunen flera olika aspekter. En aspekt är intresset från föreningar. Fram till 30 augusti har föreningar kunnat anmäla sitt intresse. 

    Intresseanmälningarna gås nu igenom som en del i den fortsatta utredningen.

     

Nyheter om stöd och bidrag

  • Uppgraderat system för bokning och bidrag

    Nu ska det bli enklare att söka bidrag och boka lokal i Uppsala. Kommunen uppgraderar det webbaserade systemet för bokning och bidrag 11 december 2023. Systemet kommer att vara stängt för bokningar och ändringar under uppgraderingen.