Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Avboka

Uppsala kommun har rätt att neka en redan godkänd bokning med 30 dagars varsel.

Du får besked om avbokning till den e-postadress som du angav när du bokade.

Om du vill göra en avbokning gör du det i systemet för bokning och bidrag uppsala.ibgo.se .

Avbokning senast fem dagar innan din bokade tid är utan avgift. Mindre än fem dagar innan avbokar du mot en kostnad.  

Om du inte kan använda den bokade anläggningen på grund av oplanerade händelser, som strejk, lockout, brand, strömavbrott, extrema väderförhållanden, beslut från myndigheter eller andra omständigheter som varken du eller kommunen rår över, blir ingen av er skyldig att ge den andra parten ersättning.

Särskilda avbokningsregler vid cuper eller evenemang

Ingen avgift om du bokar av senast 30 dagar före den bokade tiden.
Om du bokar av mellan 7 och 30 dagar före den bokade tiden måste du betala
halva avgiften.

Om du bokar av senare än 7 dagar före den bokade tiden måste du betala hela avgiften.

Se film om hur du avbokar lokal:

Överlåt din bokade tid till någon annan

Föreningar som är registrerade i kommunens föreningsregister kan överlåta bokningen till en annan förening.

För att överlåta tid

  • Logga in i bokningssystemet och välj Mina bokningar. Sök fram den bokning du vill överlåta.  
  • Klicka på prickarna för fler funktioner och klicka på handen som innebär överlåtelse av tid. 
  • Sök fram den förening du önskar överlåta din bokning till och klicka på Överlåt bokningstillfälle.
  • Detta genererar i ett mejl till den förening som du önskar överlåta tiden till.
  • När föreningen som du överlåtit tiden till accepterat överlåtelsen så får du ett avbokningsbesked per mejl med hänvisning till att den är överlåten. 

För att acceptera eller neka en överlåten tid

  • När du har mottagit ett mejl om att du erbjuds en överlåten tid, logga in i bokningssystemet.
  • Välj Mina bokningar och sedan Överlåtelser. Där hittar du den överlåtna tiden under Överlåtelser att besvara. 
  • Om du accepterar överlåtelsen, klicka på ikonen med tummen upp så flyttas bokningen till dina vanliga bokningar. 
  • Om du vill neka överlåtelsen, klicka på ikonen för tummen ner så går bokningen tillbaka till den har som skickat förfrågan om att ta över tiden. 

Se om din förening är registrerad i kommunens föreningsregister

Se lediga tider och boka via e-tjänsten

Vanliga frågor om bokning

Boka lokal eller plats under en hel säsong

Så gör du för att boka samma lokal eller anläggning en fast tid under en hel säsong.

Avboka eller överlåta en lokal eller plats

Så gör du för att avboka en lokal eller plats eller överlåta bokningen till någon annan.

Så bokar du lokal

Så gör du för att boka lokal i systemet för bokning och bidrag.

Så lägger du till ansvarig användare

Så gör du för att lägga till en ansvarig användare i systemet för bokning och bidrag.

Få faktura och betala

Här hittar du svar på när fakturan kommer och hur du kan betala den.

Förstå hur vi prioriterar bokningar

Se principer och riktlinjer för hur vi prioriterar bokningar när flera vill boka samma tid.