Felaktiga månadsfakturor för barnomsorgsavgift har av misstag skickats ut till ett antal vårdnadshavare i Uppsala kommun. Läs mer i nyheten på uppsala.se

Stäng

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

AI-verktyg för att skriva lättläst

Låt AI hjälpa dig att skriva begripligt. Co-Pilot är Microsofts AI-verktyg för att skapa och redigera texter. Här står lite om hur du kan använda det för att göra din text mer lättläst.

När du ger Co-Pilot en uppgift kallas det för en prompt. Kom ihåg att bifoga länkar eller din text så att Co-Pilot kan hjälpa dig. 

Skriv begripligt med hjälp av AI

Du kan till exempel prova att anpassa din text efter de 19 råd för begripliga texter som finns på nätet.

Förslag på prompt

Anpassa min text efter dessa skrivråd: 19 råd för att skriva begripligt
Här kommer min text: (klistra in din text)  

Lättläst samhällsinformation

Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) har gett ut en vägledning för att skriva lättläst samhällsinformation.
Vägledning och lektioner - Att skriva lättläst

Förslag på prompt

Anpassa min text utifrån de här skrivråden:
Så skriver du lättläst samhällsinformation
Här kommer min text: (klistra in din text)

Övriga tips

Du kan be Co-Pilot om hjälp att sammanfatta längre eller svårare texter.  

Förslag på prompter

  1. Prompt: sammanfatta den här texten.
  2. Prompt: lyft fram argumenten i denna debatt, skriv i punktform.
  3. Prompt: lyft fram de senaste forskningsrönen i den här texten.