Frågor och svar om kommunikation
Ibland dyker det upp frågor om kommunikation i offentlig verksamhet och om kommunikatörers uppdrag. Här är svar på några återkommande frågor.
Arbetar kommunikationsavdelningen med marknadsföring?
En del av kommunens uppdrag är att göra Uppsala känt och attraktivt för företagsetableringar, inflyttning eller som besöksmål. Kommunikation bidrar till exempel till intresset för summer zone på Studenternas, att seniorluncherna är öppna för alla eller kännedom om andra evenemang som Uppsala kommun är inblandad i. I det sammanhanget fyller kommunens kommunikation en viktig roll.
Ska kommunikation skönmåla kommunens insatser eller verksamheter?
Det finns inte i kommunens uppdrag att skönmåla eller bidra till felaktiga bilder av platsen. Vi ska bidra till transparens och tydlighet i alla lägen.
Hur bidrar kommunikationsavdelningen till demokrati och transparens?
Offentlighetsprincipen och meddelarfriheten är grundläggande och centrala komponenter för en fungerande demokrati och något vi värnar mycket. Uppsala kommuns kommunikatörer stödjer och bidrar till offentlighetsprincipen och uppmuntrar transparens. De kan till exempel ge stöd åt medarbetare och chefer så att de känner sig trygga i att uttala sig i medier eller skapa förutsättningar för medborgardialoger både i form av både digitala och fysiska möten.