Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Välkommen till vår informationssida om e-tjänsten: Följ och komplettera

Här hittar du information om hur du kan använda e-tjänsten för att följa och komplettera dina miljöärenden. I tjänsten får du en översyn över de ärenden som du är kopplad till.  

Tjänsten fungerar för ett urval av miljöförvaltningens ärenden och du kan bland annat hantera följande:

  • Komplettera ett pågående ärende
  • Skicka ett meddelande till handläggare
  • Överklaga ett beslut i pågående ärenden
  • Ta del av handlingar/beslut för ett ärende

Till e-tjänsten

Vem kan använda e-tjänsten

För att kunna använda e-tjänsten i ett ärende måste vi ha dig registrerad med ditt personnummer och du måste ha en av dessa specifika roller i ärendet:

  • Sökande: Vanligtvis den person eller organisation som har initierat ärendet.
  • Uppgiftslämnare: Den person eller organisation som har lämnat uppgifter eller information i samband med ärendet.
  • Klagande: Den person som har lämnat in ett klagomål eller en anmälan.
  • Företagsombud: Den person som har rätt att företräda ett företag eller en organisation i ärendet, vanligtvis en firmatecknare eller en person med fullmakt.

Om du har ett ärende med en av rubrikerna i listan nedanför men inte hittar det när du loggar in i e-tjänsten så kan det bero på att du inte har rätt roll i ärendet eller att du inte är registrerad med ditt personnummer. Kontakta då din handläggare för hjälp.

 

Vilka ärendetyper kan jag hantera

E-tjänsten fungerar i dagsläget för följande ärendetyper:

  • Anmälan
  • Anmälan av hälsoskyddsverksamhet
  • Anmälan av installation av enskilt avlopp utan vattentoalett
  • Anmälan av installation av värmepump
  • Anmälan av kompostering
  • Anmälan av miljöfarlig verksamhet
  • Anmälan av miljöfarlig verksamhet avseende ändring
  • Anmälan av sanering av PCB
  • Anmälan av solarieverksamhet
  • Anmälan om avhjälpandeåtgärd för förorening
  • Anmälan om eget omhändertagande
  • Anmälan om ägarbyte
  • Anmälan om ändring av avloppsanläggning
  • Anmälan ändring av livsmedelsverksamhet
  • Ansökan om dispens
  • Ansökan om dispens från lokala hälsoskyddsföreskrifter
  • Ansökan om dispens från renhållningsordningen
  • Ansökan om längre tömningsintervall för slamavskiljare
  • Ansökan om strandskyddsdispens
  • Ansökan om tillstånd enligt lokala hälsoskyddsföreskrifter
  • Ansökan om tillstånd för enskilt avlopp
  • Ansökan om tillstånd till värmepump
  • Avgift för handläggning/tillsyn
  • Granskning av utförandeintyg
  • Köldmediarapport
  • Planerad tillsyn
  • Registrering av livsmedelsanläggning
  • Samtliga klagomålsärenden inklusive anmälan misstänkt matförgiftning

Så här använder du e-tjänsten

Logga in med din e-legitimation för att komma åt dina ärenden.
När du har loggat in kommer du att se information om delgivning. Läs och bekräfta att du har tagit del av informationen innan du fortsätter. Därefter kan du välja det ärende du vill följa, komplettera, överklaga eller ta del av beslut och handlingar från.

Om du skickar in en komplettering via e-tjänsten, kommer vi att granska den och bedöma om vi kan ta beslut eller hur vi ska gå vidare i ärendet. Om vi behöver mer information, kommer vi att kontakta dig.