Från och med höstterminen 2026 kommer Uppsalas kommunala gymnasieskolor att kunna erbjuda inriktning produktionsteknik inom teknikprogrammet. Den nya inriktningen är en del av kommunens arbete med att anpassa gymnasieskolans utbud till arbetsmarknadens behov och framtidens kompetenskrav.