Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Pressmeddelande

Nya parkeringstaxor ska ge bättre tillgång till parkering i Uppsala

Uppsala kommun inför nya parkeringstaxor för att göra det lättare att hitta parkering och samtidigt styra trafiken på ett mer hållbart sätt i de centrala delarna av staden. Förändringarna, som omfattar både avgifter och zonindelning, planeras att genomföras stegvis under andra halvåret 2025.

De nya parkeringstaxorna kommer att bidra att stadens ytor används bättre. Det är också ett steg i kommunens arbete för mer hållbara transporter och ett klimatsmartare Uppsala. Foto: johner, Chris Emanuelsson.
De nya parkeringstaxorna kommer att bidra att stadens ytor används bättre. Det är också ett steg i kommunens arbete för mer hållbara transporter och ett klimatsmartare Uppsala. Foto: johner, Chris Emanuelsson.

– Uppsala växer och parkeringsavgifterna har inte justerats sedan 2016. Med den nya modellen får vi bättre tillgång till parkering i Uppsalas centrala delar, samtidigt som trafiken styrs i en mer hållbar riktning, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

De nya taxorna är utformade för att:

  • Öka rotationen på gatuparkering i centrala områden
  • Styra fler bilar till parkeringshus och kvartersmark
  • Förbättra tillgången till parkering dagtid
  • Bidra till kommunens mål för klimat och hållbara färdmedel

Boendeparkering och zonindelning förändras

Avgiften för boendeparkering höjs till 700 kronor/månad och betalas endast månadsvis – helårsbiljetten tas bort. Samtidigt justeras parkeringszonerna för att bättre spegla tillgången på parkering i olika områden. Zonerna kommer i första hand att följa stadsdelsgränser eller naturliga barriärer som järnvägar och större vägar.

– Vi är övertygade om att de här förändringarna kommer att göra det enklare att hitta parkering för både boende och besökare. Samtidigt bidrar de till att trafiken styrs på ett mer hållbart och rättvist sätt, vilket gynnar hela staden, säger Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

Taxor för hållbar stadsutveckling

De nya taxorna har tagits fram efter jämförelser med andra svenska städer – som Stockholm, Göteborg och Malmö – samt flera mellanstora kommuner. Effekterna av de nya taxorna kommer att följas upp ett år efter införandet, för att säkerställa att modellen fungerar och ger önskad effekt för både trafiken och tillgängligheten i Uppsala.

För mer information