Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Nyhet

Kraftsamling för trygghet på boendena Nora och Linné

Allvarliga brister har upptäckts på Nora korttids- och växelboende samt Linné vård- och omsorgsboende efter en intern granskning. Nu genomförs en rad åtgärder utifrån en framtagen handlingsplan för att stärka patientsäkerheten och tryggheten i verksamheten.

Vård-och omsorgsboendet Linné
Vård- och omsorgsboendet Linné

Uppsala kommun har gjort en Lex Maria-anmälan till IVO efter en intern granskning som visat allvarliga brister i bland annat läkemedelshantering, tillsyn av boende och rehabiliterande insatser. Bristerna har identifierats på Nora korttids- och växelboende samt Linné vård- och omsorgsboende och rör hela verksamheten men grundar sig i flera enskilda händelser.

Granskningen är utförd av kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR). Den visar att bristerna beror på att rutiner inte följts vilket har sin koppling till utmaningar i arbetsmiljön. Trots tidigare åtgärder ser MAS och MAR inte tillräcklig förbättring och har därför fattat beslut om att göra en lex Maria-anmälan för att situationen inte är acceptabel. Nu pågår en kraftsamling för att snabbt stärka patientsäkerheten. Uppsala kommun tar de brister som har upptäckts på största allvar och arbetar intensivt för att säkerställa en trygg och säker vård för alla boende.

Vad gör vi nu?

En risk- och konsekvensanalys är gjord och en handlingsplan har tagits fram som implementeras med full kraft.

 Exempel på åtgärder enligt handlingsplanen: 

  • Chefer och personal är ute i verksamheten i högre grad för att säkerställa att rutiner kopplade till läkemedel och andra insatser följs på ett korrekt sätt.   
  • Personalgrupperna förstärks med ytterligare legitimerad personal som utgör ett viktigt stöd för omvårdnadspersonalen. 
  • Vi stärker den psykologiska tryggheten i arbetsgruppen med hjälp av extern handledning
  • Vi genomför satsningar för att ytterligare stärka kompetensen hos omvårdnadspersonalen. 
  • Arbete sker i nära samarbete med HR.  

Stöd vid frågor och oro

Om du som anhörig känner oro, har frågor eller vill ha stöd är du välkommen att kontakta:

Anhörigcentrum: Hit kan du eller dina anhöriga vända er för samtalsstöd.
Telefon: 018-727 92 00
Öppettider: måndag–fredag: 9.00–15.00 Lunchstängt: 12.15–12.45.

Äldreombudsmannen: Om du har frågor, åsikter eller funderingar som handlar om personer som är 65 år eller äldre kan du kontakta äldreombudsmannen. Äldreombudsmannen är fristående, opartisk och har tystnadsplikt, men handlägger inga enskilda ärenden och kan inte ompröva eller ändra fattade beslut.
Telefon: 018-727 12 39
Öppettider: tisdag, onsdag och fredag 8.30–9.30.