– Nu blir Uppsala ännu mer cykelvänligt och alla som cyklar på den här sträckan kommer att få både mer plats och företräde framför biltrafiken. Det här är en viktig sträcka – ett nav i stadens cykelvägnät – och vi hoppas att det ska göra cykeln till ett ännu mer självklart och tryggt val för fler, säger Rafael Waters (S) ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Den nya cykelgatan, som är cirka en kilometer, ska förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten för de cyklister som varje dag färdas längs sträckan mellan Solrosgatan och Hammarbygatan. Med en hastighetsbegränsning till 30 kilometer i timmen och ett relativt högt flöde av cyklister blir det också dessa som sätter trafikrytmen utmed sträckan.
En cykelgata är en gata där fordonstrafik från korsande gator har väjningsplikt. Biltrafik är tillåten men måste anpassa sig efter cyklisterna. Hastigheten är låg samtidigt som vägmärken och målning tydligt visar vilka regler som gäller utmed såväl cykelgatan som i de gatukorsningar den passerar.
Fålhagsgatan är en viktig länk i stadens cykelinfrastruktur, med anslutning till resecentrum och Bergsbrunnaplan i väster samt Sala backe, Årsta, Fyrislund och Slavsta i öster. Genom att göra gatan till cykelgata skapas en tryggare och mer framkomlig miljö för cyklister – och det blir därmed ett tydligt steg mot ett mer hållbart Uppsala.
– Uppsala ska vara en cykelstad i världsklass och nu får vi äntligen vår första cykelgata. Med ett tryggt och smidigt cykelnät gör vi det enklare att välja cykeln framför bilen – det ger inte bara renare luft och mindre trängsel, utan också lägre klimatutsläpp, säger Joachim Höggren (MP) ordförande Cykelrådet och vice ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Arbetet med skyltning och målning av gatan utförs torsdagen den 4 september. Fredagen den 5 september öppnar den nya cykelgatan för all trafik.
Nästa cykelgata i Uppsala blir Kansliskrivargatan i Rosendal, sträckan mellan Torgny Segerstedts allé och Soldathemsvägen. Den öppnar under hösten.