– Det är otroligt roligt och hedrande att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas på det här sättet. Men vi är inte nöjda – det här är ett fint kvitto på att vi är på rätt väg, men också en påminnelse om att vi hela tiden måste utvecklas, förändras och ligga i framkant, säger Jonas Ekebacke, Enhetschef publika evenemang på Destination Uppsala. Det handlar om att ta ett ansvar som är större än enstaka evenemang. Vi vill vara en del av den långsiktiga omställningen för hela eventbranschen.
”Genom ett strategiskt och långsiktigt arbete med hållbarhet i fokus har vinnaren framgångsrikt rustat destinationen för framtiden. Med tydliga mål och ett gediget arbete i alla tre hållbarhetsdimensioner har man uppnått mätbara resultat vid evenemang 2024. Vinnaren har med kreativ höjd lyft fram och engagerat individens roll i den hållbara omställningen, samtidigt som man skapat starka partnerskap vilka säkrar en hållbar utveckling framåt.”
Priset delas ut i kategorin ”Årets hållbara eventdestination” – en tävlingsklass i Gyllene Hjulet som uppmärksammar den destination som på ett föredömligt sätt har integrerat hållbarhet i sin verksamhet och eventhantering. Fokus ligger på hur platsen – som region, stad eller kommun – aktivt bidrar till en hållbar framtid genom både egna och externa evenemang.
– Bland våra fem nomineringar är det särskilt glädjande att erkännandet kom i en kategori som både fokuserar på helhetsgreppet kring hållbar utveckling och speglar vår ambition att skapa evenemang som gör verklig skillnad över tid, säger Jonas Ekebacke.
Gyllene Hjulet arrangeras av Sponsrings & Eventsverige och lyfter varje år fram Sveriges mest innovativa satsningar inom upplevelsebaserad kommunikation.