Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Transporter står för en betydande del av utsläppen inom Uppsalas kommungeografi. För att minska utsläppen behöver tekniska lösningar gå hand i hand med förändrade resvanor och en mer hållbar samhällsplanering.

För att minska utsläppen från transporter måste samhället, inklusive kommunen:

  • sätta mål som styr mot ett mer aktivt resande och mer hållbara resmönster
  • utveckla ekonomiska styrmedel som motiverar mer klimatsmarta färdsätt
  • främja gång-, cykel- och kollektivtrafik
  • öka elektrifieringen och använda förnybara drivmedel. 

Att göra det enkelt och attraktivt att välja mer klimatsmarta färdsätt är en förutsättning för att lyckas minska utsläppen från transporter.

El kommer att ersätta en allt större del av dagens fossila bränslen, men även andra fossilfria drivmedel behövs, som till exempel biogas. Det ställer krav på att det finns en bra infrastruktur för el och andra fossilfria drivmedel, till exempel bra tillgång på ladd- och tankstationer.

Lista med åtgärderna för transport i klimatbudgeten

Här kan du läsa mer om klimatåtgärderna inom transport. För att göra det enklare att resa mer hållbart satsar kommunen till exempel på kollektivtrafik, fler cykelmöjligheter och omställning till fossilfria transporter.

Se hela listan med klimatåtgärder för transport.

  • Utveckla ett attraktivt kapacitetsstarkt kollektivtrafiksystem genom anläggning av spårväg mellan Uppsala C och Sydöstra stadsdelarna via Gottsunda respektive Ultuna.
  • Utreda effekterna av och införa olika trafikreglerande styrmedel.
  • Genomföra omvärldsbevakning kring innovativa tekniska lösningar för trafikstyrning och förbered för implementering när det är aktuellt.
  • Utveckla kommunens styrning mot mer hållbara resmönster och minskad biltrafik.
  • Utveckla och fördjupa samverkan med arbetsgivare inom näringslivet, föreningslivet, universiteten och offentlig verksamhet för att uppnå större andel hållbara tjänste- och arbetsresor.
  • Utreda och ta fram en plan för hur kommunen ska främja samåkning och delade mobilitetstjänster.
  • Utveckla insatser för att främja anställdas hållbara resande i tjänsten samt till och från arbetet.
  • Utveckla samarbete kring förutsättningar för att cykla utanför kommunens väghållningsområde.
  • Anpassa gång- och cykelbanor och parkeringar till olika typer av cyklar.
  • Utveckla och bibehåll ett prioriterat och trafiksäkert cykelvägnät, i såväl stad som på landsbygd.
  • Samverka med Region Uppsala för attta fram en samlad lösning för ökad framkomlighet längs de gator som är viktiga för kollektivtrafiken.
  • Samverka med Region Uppsala för att förenkla resande med kollektivtrafik och byten mellan olika transportmedel.
  • Fortsätta bygga ut infrastruktur för el-laddning och andra hållbara drivmedel.
  • Skapa förutsättningar och utrymme för infrastruktur till el-laddning och andra hållbara drivmedel i den byggda miljön.
  • Främja övergången till elmobilitet genom att verka för utbyggd laddinfrastruktur genom markanvisningar och arrenden.
  • Främja övergången till elmobilitet genom att verka för en helt elektrisk taxiflotta, till exempel genom regleringar och dedikerade laddplatser för taxibilar.
  • Verka för utbyggnad av infrastruktur för laddning och förnybara drivmedel hos bostadsrättsföreningar, privata fastighetsägare och företag.
  • Utveckla testbäddar, piloter och innovativa arbetssätt som möjliggör snabb elektrifiering av transporter.
  • Utvärdera och utveckla kommunens styrning av parkeringstal baserat på erfarenheter från bland annat Rosendal.
  • Utveckla kommunens uppföljning av klimatpåverkan från trafik och effekterna av trafikrelaterade klimatåtgärder.
  • Säkerställa att kommunens egna och upphandlade arbetsmaskiner drivs med förnybara drivmedel (med prioritering för el, vätgas och biogas) och övergå till användning av eldrivna handhållna arbetsmaskiner i upphandlad och egen regi.
  • Minska energianvändningen och fasa ut fossila bränslen för transporter inom vård och omsorg.
  • Verka för ökad efterlevnad av hastighetsbegränsningar på utvalda vägar.

 

Här kan du läsa om klimatbudgeten och dess områden som helhet (PDF, 3 MB)

Mer om arbetet inom transport

En del av klimatarbetet handlar om att minska kommunens behov av transporter och fortsätta ställa om till fossilfria drivmedel. Alla kommunens personbilar och lätta lastbilar kan redan köra på fossilfritt bränsle. När vi köper nya bilar är det också ett grundläggande krav att de kan köra fossilfritt.