Här hittar du resultatet i folkomröstningen.
Det är en folkomröstning i Uppsala kommun
söndagen den 9 juni 2024.
Det är samma dag som Sverige
har val till Europaparlamentet.
Du kan rösta 9 juni.
Men du kan också välja att rösta tidigare,
redan från 22 maj.
EU-valet handlar om Europa.
Men folkomröstningen handlar om
hur kommunen planerar
att det ska byggas
inne i Uppsala och utanför Uppsala.
Där står det att det ska byggas fler bostäder
inne i Uppsala
och i bland annat
Storvreta, Vattholma, Skyttorp, Vänge och Järlåsa.
I folkomröstningen får du som bor i Uppsala kommun
svara på en fråga om vad du tycker.
Var vill du att kommunen ska planera för fler bostäder?
Det finns tre olika röstsedlar,
alltså lappar att rösta med.
Du kan rösta ja, nej eller blankt
på en fråga om var det ska byggas
i Uppsala kommun i framtiden.
Du väljer en röstsedel.
Vill du att det ska byggas fler bostäder
i Storvreta, Vattholma, Skyttorp, Vänge och Järlåsa?
Då kan du rösta ja på frågan i folkomröstningen.
Det kan göra att det inte byggs
lika mycket som planerat
inne i Uppsala.
Så här står det på röstsedeln,
alltså lappen som du röstar med.

Om du röstar nej betyder det att du röstar nej
till frågan i folkomröstningen.
Så här står det på röstsedeln,
alltså lappen som du röstar med.

Om du lämnar en blank röstsedel i vallokalen
betyder det att du vill rösta i folkomröstningen,
men att du inte vill svara ja eller nej på frågan.
Så här står det på röstsedeln,
alltså lappen som du röstar med.

När du har röstat
presenteras alla svar i folkomröstningen
för Uppsala kommuns politiker.
Men de vet inte vad just du har svarat
eftersom ditt val är hemligt.
Folkomröstningen är rådgivande.
Det betyder att svaren inte bestämmer hur det blir.
Men politikerna använder svaren
från folkomröstningen
när de arbetar med
kommunens nya översiktsplan.
Översiktsplanen visar var det är möjligt
att bygga i Uppsala kommun.
Det är politikerna som bestämmer
vad som ska stå
i kommunens nya översiktsplan.
Det ska de bestämma år 2028.
Översiktsplanen visar var det är möjligt att bygga
nya bostäder och arbetsplatser.
Översiktsplanen visar också
vilka områden med träd, gräs och blommor
som vi vill ha kvar
och göra bättre.
Översiktsplanen visar också hur och var
du och andra ska kunna resa i framtiden.
Översiktsplanen ska hjälpa till så att
det byggs hållbart i Uppsala kommun.
Att bygga hållbart betyder att det byggs
på ett sätt som är bäst för miljön
och för oss som bor här.
Kommunen samlar nu in
kunskap till den nya översiktsplanen
på många olika sätt.
Vi pratar bland annat med personer som
bor, arbetar eller besöker Uppsala kommun.
Folkomröstningen är en del av det arbetet.
Ladda ner informationen för att skriva ut den själv. (PDF, 134 KB)