Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Du som fastighetsägare har ansvar för att hålla radonhalten så låg som möjligt i din fastighet. Du ska göra mätningar och rapportera till miljöförvaltningen.

Vad är radon?

Radon är en färg- och luktfri radioaktiv gas som finns naturligt i marken. Den bildas när det uran som finns i jordskorpan faller sönder. Radon kan komma in till inomhusluften i byggnader från marken, byggnadsmaterialet eller vattnet.

Miljöförvaltningens informationsblad: Radonvägledning för fastighetsägare

Så går det till

Detta är en process du kan följa för att på rätt sätt mäta och rapportera radon.

  1. Beställ mätdosor

    Om du vill mäta radon ska du kontakta ett ackrediterat mätlaboratorium för att beställa mätdosor. Det går inte att beställa dosor genom miljöförvaltningen – vänd dig till mätlaboratoriet.

    Krav på mätningen

    För att få ett säkert resultat kräver miljöförvaltningen att radonmätningen

    • utförs av ett laboratorium som är Swedac-ackrediterat.
    • är en långtidsmätning med ett årsmedelvärde. För att få ett årsmedelvärde ska mätningen ske i minst två månader (60 dagar) under perioden 1 oktober–30 april.

    Swedac-ackrediterade företag

    På  swedac.se finns aktuella uppgifter om de mätlaboratorier som är ackrediterade för mätning av radon i inomhusluft. 

    För närvarande finns det tre företag i Sverige som är ackrediterade av Swedac för radonmätning i inomhusluft:

    Mätlaboratorier i andra länder kan vara ackrediterade enligt samma metod och utföra analyser av radonmätningar. 

    Beställ extra många mätdosor

    Beställ ett mätpaket med två mätdosor för varje bostad som ska mätas. Det kan vara bra att beställa några extra mätpaket och att mäta i fler bostäder än minimikravet eftersom det händer att boende tappar bort mätdosor under mätningen.

  2. Utför mätning

    Informera boende

    Informera de boende i lägenheterna om mätningarna. Det är viktigt att de vet om de själva ska skicka tillbaka mätdosorna eller om du som fastighetsägare samlar in dosorna och protokollen för att skicka in till mätlaboratoriet.

    Miljöförvaltningen har tagit fram informationsbladet "Dags att mäta radon i ditt hus" som ni kan dela ut till de boende.

    Dags att mäta radon i ditt hus.pdf (PDF, 117 KB)

    Så mäter du

    Du mäter radon i inomhusluft genom att använda spårfilmsdosor. Du kan antingen beställa och placera ut dosorna själv eller så kan du anlita en konsult som sköter mätningen åt dig. Mätperioden ska pågå i minst två månader (60 dagar) under perioden 1 oktober–30 april.

    När mätningen är klar skickas dosorna tillbaka till mätlaboratoriet för analys. När analysen är färdig får du ett resultat som du ska rapportera till miljöförvaltningen tillsammans med fastighetsuppgifterna.

    Läs om hur du rapporterar mätresultat och fastighetsuppgifter i steg fem.

    Mät rätt mängd av bostäderna

    Oavsett om du äger radhus, småhus eller flerbostadshus så ska du följa samma mätanvisningar.  

    För att vara på den säkra sidan och slippa riskera att behöva göra kompletteringsmätningar så är det bra att mäta några fler bostäder än minimikravet eftersom det händer att dosor försvinner eller tappas bort under mätningen.

    Du ska mäta

    • samtliga bostäder med markkontakt i varje huskropp. Med markkontakt menas de bostäder som saknar källare eller annat ventilerat utrymme under.
    • minst 20 procent av övriga bostäder i varje huskropp. Avrunda alltid uppåt.

    För småhus eller radhus på mark innebär det i många fall att alla bostäder behöver mätas.

    Har du ett flerbostadshus så behöver du mäta radonet i ett urval av bostäderna i respektive huskropp för att få ett tillförlitligt resultat.

    Sprid mätningarna och välj gärna minst en bostad på varje våningsplan. Det är också bra att mäta lägenheter som angränsar till hiss, ventilationsschakt eller andra utrymmen som går vertikalt genom fastigheten.

    Radonhalten ska mätas minst vart tionde år

    Radonhalten ska mätas minst vart tionde år på grund av variationer i ventilation, mark, temperatur och luftomsättning. Åldrande byggnadsmaterial kan också släppa igenom mer radon med tiden.

    Om en större ombyggnation eller renovering har gjorts ska radonhalten mätas på nytt eftersom ventilationen i byggnaden kan ha påverkats. De nya mätresultaten ska rapporteras in till miljöförvaltningen tillsammans med fastighetsuppgifterna.

  3. Jämför med referensnivå och gränsvärden

    Radonhalten i inomhusluft anges i enheten becquerel per kubikmeter luft (Bq/m3). Referensnivån för radon i bostäder är 200 Bq/menligt Strålskyddsförordningen. Radonhalten i bostäder bör alltså inte vara över 200 Bq/m3.

    Strålskyddsförordningen innehåller även ett krav på optimering vilket betyder att du som fastighetsägare har ett ansvar att hålla radonhalten så låg som möjligt.

    I nybyggnationer gäller Boverkets gränsvärde på 200 Bq/m3 för utrymmen där man vistas mer än tillfälligt.

  4. Om det behövs: Åtgärda förhöjda halter

    Har ni uppmät årsmedelvärden på radonhalter över referensnivån 200 Bq/m3 så är radon en hälsorisk som ska åtgärdas. Detta måste åtgärdas även om förhöjda halter endast uppmätts i en bostad.

    Ta hjälp av en radonkonsult

    För att åtgärderna ska vara så effektiva som möjligt behöver du veta varifrån radonet kommer och hur det tar sig in i bostaden. Anlita en konsult som är specialiserad på radon för att undersöka vad som orsakar de förhöjda radonhalterna. Konsulten kan även ge förslag på åtgärder.

    Hitta konsulter som arbetar med radonåtgärder på svenskradonforening.se 

    Kontrollmät efteråt

    När ni är färdiga med åtgärderna behöver ni kontrollmäta för att se att åtgärderna har fått den önskade effekten.

    Kontrollmätningar ska göras i

    • bostäder som tidigare haft radonhalter överstigande referensnivån på 200 Bq/m3
    • bostäder som ligger vägg i vägg på samma våningsplan och trappuppgång
    • bostäder som ligger högst upp och längst ner i förhållande till bostäder där förhöjda radonhalter uppmätts.

    Om ni redan gjort radonmätningar i ovannämnda bostäder med godkända resultat i så behöver ni inte mäta dem igen.

    Diagram för att illustrera radonmätning av bostäder.

    Den rosa rutan visar en bostad där radonhalter över riktvärdet uppmätts. Den bostaden ska kontrollmätas efter att åtgärder har utförts. De gula rutorna visar bostäder som också behöver kontrollmätas på grund av deras förhållande till bostaden med förhöjda radonhalter. Om dessa lägenheter redan har mätts med godkända resultat behöver de inte mätas igen.

    Den övre bilden visar byggnaden framifrån och den nedre bilden byggnaden uppifrån.

     

  5. Rapportera – En fastighet med sex huskroppar eller färre

    När du är färdig med radonmätningen ska du rapportera in det slutliga mätresultatet tillsammans med fastighetsuppgifter till miljöförvaltningen. Hur du rapporterar beror på hur många fastigheter och huskroppar du har.

    När du har en fastighet med sex huskroppar eller färre gör du så här.

    1. Rapportera mätresultat och fastighetsuppgifter via formulär

    Skicka in dina uppgifter genom att fylla i vårt formulär för sex huskroppar eller färre.

    Rapportera via formulär

    Om du inte kan fylla i formuläret kan du använda blanketten och skicka till miljöförvaltningen via e-post eller post. Döp blanketten med bostadsrättsföreningens namn om du skickar in dem via e-post. 

    Ägaruppgifter och fastighetsuppgifter – blankett (PDF, 285 KB)

    2. Skicka in mätrapporter

    Du ska också skicka in dina mätrapporter. I första hand ska du ladda upp rapporterna i miljöförvaltningens Dropbox.

    1. Gå till miljöförvaltningens dropbox Radon Uppsala .
    2. Klicka på Välj filer.
    3. Leta upp dina filer och markera dem. För att markera flera filer håller du ner Ctrl-tangenten.
    4. Klicka på Öppna.
    5. Skriv in bostadsrättsföreningens namn i fältet Förnamn. (Lämna fältet Efternamn tomt.)
    6. Skriv in din e-postadress i fältet E-postadress.
    7. Klicka på Ladda upp. När dina filer är uppladdade får du ett automatiskt bekräftelsemejl från Dropbox.

    Om det inte är möjligt kan du skicka mätrapporterna till miljöförvaltningen via e-post eller post. Du hittar miljöförvaltningens kontaktuppgifter längst ner på sidan.

  6. Rapportera – Flera fastigheter, eller sju huskroppar eller fler

    När du är färdig med radonmätningen ska du rapportera in det slutliga mätresultatet tillsammans med fastighetsuppgifter till miljöförvaltningen. Hur du rapporterar beror på hur många fastigheter och huskroppar du har.

    När du har flera fastigheter, eller en fastighet med sju huskroppar, gör du så här.

    1. Fyll i fastighetsuppgifter

    Börja med att fylla i filen Fastighetsuppgifter. Spara filen på din dator och döp det med bostadsrättsföreningens namn.

    Fastighetsuppgifter – blankett (PDF, 304 KB)

    2. Rapportera mätresultat och fastighetsuppgifter via formulär

    Skicka dina uppgifter i vårt formulär. I formuläret bifogar du din blanketten med fastighetsuppgifterna och mätresultaten.

    Om du inte kan fylla i formuläret kan du skicka in blanketten med fastighetsuppgifter och mätresultat till miljöförvaltningen via e-post eller post. Då måste du även fylla i och skicka in ytterligare en blankett med ägaruppgifter. Döp blanketterna med bostadsrättsföreningens namn om du skickar in dem via e-post. 

    Ägaruppgifter och fastighetsuppgifter – blankett (PDF, 285 KB)

    3. Skicka in mätrapporter

    Du ska också skicka in dina mätrapporter. I första hand ska du ladda upp rapporterna i miljöförvaltningens Dropbox.

    1. Gå till miljöförvaltningens dropbox Radon Uppsala .
    2. Klicka på Välj filer.
    3. Leta upp dina filer och markera dem. För att markera flera filer håller du ner Ctrl-tangenten.
    4. Klicka på Öppna.
    5. Skriv in bostadsrättsföreningens namn i fältet Förnamn. (Lämna fältet Efternamn tomt.)
    6. Skriv in din e-postadress i fältet E-postadress.
    7. Klicka på Ladda upp. När dina filer är uppladdade får du ett automatiskt bekräftelsemejl från Dropbox.

    Om det inte är möjligt kan du skicka mätrapporterna till miljöförvaltningen via e-post eller post. Du hittar miljöförvaltningens kontaktuppgifter längst ner på sidan.

  7. Delrapportera årlig handlingsplan

    Varje år behöver du delrapportera en enklare handlingsplan över hur ni ligger till i er radonkontroll. Det ska du göra senast 31 maj varje år.

    Detta ska du göra fram till dess att ärendet är avslutat och du fått en bekräftelse från miljöförvaltningen att du är färdig med radonkontrollen för denna gång.

    I första hand ska du rapportera uppgifterna via formulär.

    Delrapportera årlig handlingsplan

    Om du inte kan skicka via formulär, fyll i blanketten och skicka till miljöförvaltningen via e-post eller post. Döp blanketten med bostadsrättsföreningens namn om du skickar den via e-post. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan.

    Blankett – Årlig handlingsplan (PDF, 205 KB)

  8. Meddela ändrade fastighetsuppgifter

    Om det sker några ändringar av fastighetsuppgifterna behöver du meddela miljöförvaltningen.

    Ändringar kan exempelvis vara

    • ny fastighetsägare
    • ny kontaktperson
    • ombyggnation.

    Se kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Tillsyn

Miljöförvaltningen är ansvarig för radontillsynen av samtliga bostäder för att se till att boendemiljön är god. Det innebär att förvaltningen samlar in uppgifter om radonhalten från fastighetsägare av hyres-och bostadsrätter i Uppsala kommun.

Det är du som fastighetsägare som ansvarar för att all mätning utförs, att eventuella förhöjda halter åtgärdas och att mätresultaten rapporteras till miljöförvaltningen. 

Sedan 2019 utför miljöförvaltningen en utökad tillsyn av fastighetsägare med flerbostadsfastigheter.

Läs mer om tillsyn enligt miljöbalken
 

Avgifter

Alla verksamheter som omfattas av hantering av ärenden eller tillsyn enligt miljöbalken eller strålskyddslagen betalar en avgift till kommunen. 

Avgiften kan tas ut som

  • årsavgift – I regel större anmälningspliktiga verksamheter med regelbunden tillsyn. Årsavgiften kan variera beroende på verksamhetens omfattning.
  • timavgift – I regel mindre verksamheter eller inriktning som bedöms medföra mindre risk för människors hälsa eller miljön. Tillsynsintervallet kan variera.

Timavgift för 2025: 1 428 kr per timme.

Avgiften finansierar den handläggningstid som miljöförvaltningen lägger ner vid tillsyn och hantering av ärenden enligt gällande taxa.

Läs mer om avgifter och hur du kan påverka din kostnad

I vissa fall kan du behöva betala en miljösanktionsavgift om du bryter mot miljöbalken eller bestämmelser.

Läs mer om miljösanktionsavgifter

Har du frågor? Prata med oss!

Kontakta miljöförvaltningen

Telefon:

Telefonnummer: 018-727 00 00 (Uppsala Kontaktcenter)
Telefontider måndag - fredag 8.00–17.00

E-post:

miljoforvaltningen@uppsala.se

Besöksadress:

Kontaktcenter i Stadshuset
Uppsala kommuns Kontaktcenter hjälper dig att hitta svar på allmänna frågor. Miljöförvaltningen tar enbart emot förbokade besök.

Postadress:

Uppsala kommun, Miljöförvaltningen, 753 21 Uppsala