Alla hamnar som har utrymme för minst 25 fritidsbåtplatser är skyldiga att ta emot allt avfall som fritidsbåtarna har behov av att lämna.
Från den 1 maj 2023 gäller en ny föreskrift (TSFS 2023:12) om avfallshantering för fritidsbåtshamnar. De nya reglerna innebär följande:
Avfall från fritidsbåtar – Transportstyrelsen
Det finns dock några undantagna från krav på mottagningsanordningar och avfallshanteringsplaner, t.ex. vid naturhamnar eller när båtplatserna tillhör boende i området som hanterar avfallet vid sin bostad.
Fritidsbåtshamnarna ska ha en skriftligt upprättad plan för mottagande och hantering av avfall, som är godkänd av kommunen (i Uppsala är det miljö- och hälsoskyddsnämnden). Krav på vad planen ska innehålla finns i Transportstyrelsens föreskrift. Om en hamn inte har någon godkänd plan för avfallshantering eller tillräckliga anordningar för mottagande av avfall kan kommunen från och med den 1 januari 2024 skicka ut en sanktionsavgift.
Kraven i den nya föreskriften innebär att fritidsbåtshamnar i Uppsala kommun måste upprätta avfallshanteringsplaner och skicka in dem till miljöförvaltningen.
Ladda ner blankett – Transportstyrelsen
Det finns särskilda krav för hantering av farligt avfall.
Fritidsbåtshamnarna får ta ut en avgift för att täcka kostnaderna för mottagandet och behandlingen av avfallet. Mer om avgiften finns att läsa i Transportstyrelsens föreskrift.
Avgiften kan till exempel ingå i båtplats-, hamn- eller gästhamnsavgiften. När det gäller toalettavfall finns det möjlighet att ta ut en direkt avgift för viss del av avfallet.
Den som tar ut en avgift har ansvar för att uppfylla kraven som rör mottagande av avfall från fritidsbåtar. Om ingen avgift tas ut är det fastighetsägaren som har ansvar för att kraven är uppfyllda.
Mottagning av avfall i hamn – Transportstyrelsen