
Ansökan och anmälan för serveringstillstånd
Här kan du ansöka om eller ändra ett serveringstillstånd. Du kan också anmäla ny serveringsansvarig personal, lokal vid catering eller annat till tillståndsenheten.
Starta tjänsten-
Om du vill ha mer information, läs först om de olika serveringstillstånden.
-
När tillståndsenheten fått din ansökan blir den registrerad. Den får en handläggare som börjar arbeta med den när du har betalat ansökningsavgiften. Handläggaren kontrollerar att alla handlingar finns med och kontaktar dig om något saknas.
När ansökan är registrerad och du har betalat ansökningsavgiften kan du boka tid för kunskapsprovet.
Andra myndigheter yttrar sig
När din ansökan är komplett gör tillståndsenheten en lämplighetsprövning, bland annat tar enheten in information från andra myndigheter. Myndigheterna behöver oftast 2–3 veckor på sig att svara.
- Polisen svarar på om det finns några anmärkningar på det sökande bolaget eller de personer som bedöms ha betydande inflytande i serveringsrörelsen, till exempel om någon har begått något brott. Polisen yttrar sig även om eventuell risk för besvär på grund av serveringsställets läge och om den sökta serveringstiden.
- Brandförsvaret svarar på om restaurangen är lämplig för den verksamhet du tänker ha i lokalerna ur brandssäkerhetssynpunkt.
- Skatteverket ger information om hur den ekonomiska situationen är för det sökande bolaget och de personer som bedöms ha betydande inflytande i serveringsrörelsen. En sökande ska till exempel inte ha stora skatteskulder.
- Kronofogden ger information om det sökande bolaget eller de personer som kommer ha betydande inflytande i serveringsrörelsen har restförda skatteskulder.
- Miljöförvaltningens hälsoskyddsavdelning bedömer om det är lämpligt med serveringsverksamhet i restaurangen med tanke på om grannar kan bli störda.
Svaren samlas i en utredning
När alla myndigheter har svarat sammanställer tillståndsenheten svaren i en utredning. Har det inte kommit fram något negativt får du vanligtvis serveringstillståndet inom någon vecka. Är det några tveksamheter som framkommer kontaktar handläggaren dig så snart som möjligt. Du får då mer information om den fortsatta handläggningen av ärendet.
-
Du kan även ansöka via blankett. Fyll i rätt blankett och skicka till tillståndsenheten.
Ansökan om stadigvarande serveringstillstånd (PDF, 872 KB)
Uppgifter om finansiering vid ansökan om stadigvarande serveringstillstånd (PDF, 758 KB)
Ändring av stadigvarande serveringstillstånd, tillfällig eller stadigvarande (PDF, 828 KB)
Ansökan om tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten (PDF, 820 KB)
Ansökan om tillfälligt serveringstillstånd för slutet sällskap (PDF, 760 KB)
Ansökan om gemensam serveringsyta (PDF, 817 KB)
Ansökan om provsmakning för partihandlare (PDF, 756 KB)
Ansökan om provsmakning för producenter (PDF, 814 KB)
Anmälan av serveringsansvarig personal (PDF, 756 KB)
Anmälan om förändringar i bolag eller ägarbild (PDF, 782 KB)
Anmälan om försäljning av folköl, tobaksvaror och e-cigaretter (PDF, 762 KB)
Anmälan av cateringlokal (PDF, 764 KB)
Kontakta tillståndsenheten
Det finns ingen reception på Ulls väg och vi kan därför bara ta emot förbokade besök. Du som vill lämna in och begära ut handlingar från miljöförvaltningen är välkommen till Kommuninformation på Stationsgatan 12.