Information till företag med anledning av coronaviruset

  1. Stöd till näringslivet


    Många företag och organisationer i Uppsala är hårt utsatta för följderna av covid-19/coronavirus. Utvecklingen har på kort tid varit dramatisk, med bland annat varsel om uppsägningar. Mycket tyder på att situationen kan förvärras.

    För att mildra effekterna för drabbade individer, företag och föreningar har kommunen beslutat om ett brett åtgärdspaket. 

    Stödåtgärder

    Uppsala kommun stöttar Uppsalas företag, handel och föreningsliv på flera sätt: 

    Kommunen sänker parkeringsavgiften inne i centrala Uppsala, zon A, till en krona per timme de två första timmarna. Sänkningen gäller de parkeringar som kommunen förfogar över och när betalning sker via mobilapp. Vi rekommenderar andra aktörer att följa kommunens exempel. Beslutet gäller så snart som det är tekniskt möjligt, tillsvidare och som längst till och med 31 maj 2020.

    Istället för att vänta in förfallodatum betalar vi våra leverantörer direkt efter slutattest och eventuellt kontrollsteg.

    Fakturor från kommunen (inklusive hyror) har nu 90 dagars kredittid istället för 30 dagar (gäller från och med 20 mars).

    Ta kontakt med ekonomisupport om du behöver längre tid än 90 dagar på dig att betala fakturan. Vid frågor om betalvillkor avseende kommunens fakturahantering, kontakta ekonomisupport@uppsala.se, eller telefon 018-727 00 60 (måndag-fredag 9-12 samt måndagar 13-15).

    Fakturor från kommunen (inklusive hyror) har nu 90 dagars kredittid istället för 30 dagar (gäller från och med 20 mars). Ta kontakt med din hyresvärd för mer samtal och information.

    När saker som kommunen arrangerar ställs in ska vi så långt det går, minska konsekvenserna för våra bokade leverantörer.

    Vi arbetar efter principen att skjuta upp tillsynsbesök som inte är nödvändiga för att istället prioritera verksamhetskritiska tillstånds- och tillsynsärenden. Det innefattar dialog med företag om pågående tillstånds- och tillsynsärenden. Tidsfrister i tillståndsärenden förlängs där det är möjligt.

    I samråd med Polismyndigheten och Uppsala city gör kommunen det enklare att få tillfälligt tillstånd för försäljning i anslutning till verksamhetslokalen. Det blir även enklare att få utökad markupplåtelse för butiker och restauranger. Ingen upplåtelseavgift tas ut på mark för butiker och restauranger till och med 31 december 2020.

    Krav på viss årsomsättning samt rating 3 i den kreditupplysningstjänst som kommunen använder tas bort i kommande upphandlingar. I vissa upphandlingar, exempelvis entreprenader och boenden krävs särskild bedömning som måste göras av kommunledningskontoret och de verksamheter som beställer upphandlingarna.

    Kommunens krisledningsnämnd kan inte bestämma över de kommunala bolagen, men uppmuntrar bolagen att följa vårt exempel.

    I Företagsakuten kan ditt företag via digitala kanaler få upp till fem timmar kostnadsfri rådgivning och handledning från experter inom olika områden. Företagsakuten nås alla vardagar 08.00-20.00, via naringsliv@uppsala.se. Läs mer om Företagsakuten.

    Frågor Svar
    Vad gör kommunen för att underlätta för företagare?

    Kommunens första åtgärdspaket innehåller 13 punkter för att stötta Uppsalas företag, handel och föreningsliv.

    Läs åtgärdspaketet (PDF, 73 KB)

    Du kan bland annat höra av dig till Företagsakuten digitalt och få svar mellan 8.00-20.00 varje vardag, via Näringslivsavdelningen Uppsala kommun: naringsliv@uppsala.se.

    Kan jag få uppskov med betalning på faktura från kommunen?

    Kommunen förlänger kredittiden till 90 dagar för alla fordringar till privata företag och föreningar. Förlängningen gäller fakturor från och med den 20 mars.

    Fakturor som ställts ut före den 20 mars med kortare kredittid än 90 dagar kan förlängas efter kontakt med ekonomisupport.

    Vid utgången av 90-dagarsperioden finns möjlighet till vidare anstånd – kontakta ekonomisupport. Beslut kan komma att fattas om generell förlängning, följ utvecklingen här på uppsala.se.

    Äldre fakturor som vid beslutet 20 mars redan förfallit till betalning och därför överlämnats till inkasso i enlighet med kommunens normala rutiner för kund och krav omfattas inte av förlängd kredittid eller i övrigt ändrade villkor.

    Vid frågor om betalvillkor avseende kommunens fakturahantering, kontakta ekonomisupport@uppsala.se, eller telefon 018-727 00 60 (måndag-fredag 9-12 samt måndagar 13-15).

    Kan jag få uppskov med betalning av hyra till kommunen?

    Den förlängda kredittiden för företag och föreningar omfattar alla fordringar och kredittiden har därför förlängts till 90 dagar.

    Kommunens dotterbolag kommer tillkännage förslag i samma anda, kontakta din hyresvärd för samtal och information.

    Jag måste boka av en beställd lokal på grund av Coronavirus, slipper jag straffavgift? Kommunen kommer inte att fakturera vid sena avbokningar tills vidare.
    Jag har ett pågående tillsynsärende – hur fungerar det nu?

    Kommunen ska, i den ansträngda situation som många företag befinner sig i, arbeta efter principen att skjuta upp tillsynsbesök som inte är nödvändiga och prioritera verksamhetskritiska tillstånds- och tillsynsärenden. Detta arbete innefattar dialog med företag om pågående tillstånds- och tillsynsärenden. Tidsfrister i tillståndsärenden ska förlängas där så är möjligt.

    Tillsynen har en viktig samhällsfunktion även i kristider för att trygga människors hälsa, en trygg och säker livsmedelshantering och minska risken för skador på miljön. En bedömning görs därför i varje enskilt fall om tillsynen är nödvändig under rådande läge eller om den ska genomföras senare.

    Kontakta miljöförvaltningen om du har frågor om livsmedelskontroll, serveringstillstånd, miljö- och hälsoskydd eller kommunala lantmäterimyndigheten. Telefon: 018-727 43 04, måndag–fredag 9.00–12.00
    E-post: miljoforvaltningen@uppsala.se

    Min restaurang måste stänga på grund av smittorisk. Debiteras jag för tillsyn ändå?

    Tillsynskostnader förlivsmedelskontroll har redan debiterats för tillsyn 2020. Om du har betalningssvårigheter, kontakta ekonomisupport@uppsala.se

    Tillsynskostnader för alkohol kommer debiteras tidigast efter sommaren.

    Får jag flytta ut min verksamhet på gator och torg – även om jag inte brukar göra det?

    I samråd med Polismyndigheten och Uppsala city gör kommunen det enklare att få tillfälligt tillstånd för försäljning i anslutning till verksamhetslokalen. Det blir även enklare att få utökad markupplåtelse för butiker och restauranger.

    Ingen upplåtelseavgift tas ut på mark för butiker och restauranger till och med 31 december 2020.

    Kan jag öppna uteserveringen tidigare än vanligt?

    Sök tillstånd om uteservering på samma sätt som vanligt. Läs mer om tillståndsregler.

    Kommunen lovar att arbeta skyndsamt vid tillståndsgivningen.

    För dig som är leverantör till Uppsala kommun
    Fler frågor och svar för dig som är leverantör till kommunen

    Fäll ihop
  2. Företagsakuten


    Med anledning av många företagares svåra situation i covid-19/coronapandemin initierar Uppsala kommun en tillfällig företagsakut med experter för att hjälpa mindre företag med snabb, kostnadsfri ekonomisk rådgivning.

    Företagsakuten är ett samarbete med Uppsalas företagsinkubator UIC (Uppsala Innovation Centre) och en del i det breda åtgärdspaket som kommunen presenterade 20 mars 2020.

    Rådgivande företagsservice

    I Företagsakuten kan ditt företag via digitala kanaler få upp till fem timmar kostnadsfri rådgivning och handledning från experter inom olika områden. Det kan exempelvis handla om att ta fram handlingsplaner för likviditet, kostnader, intäkter, personal, juridiskt stöd och att ställa om affärsmodellen. Du får också vägledning i hur du kan ansöka om statliga stödåtgärder. Självklart har rådgivarna tystnadsplikt och sekretess.

    Observera att de synpunkter, förslag och rekommendationer som du får genom Företagsakuten är icke-bindande; det är upp till respektive företag att själv fatta de beslut som man anser lämpliga.

    Företagsakuten finns till för företag som:

    • har, eller riskerar att få, ekonomiska problem,
    • har upp till 50 anställda, oavsett bransch,
    • har säte och verksamhet i Uppsala kommun.

    Kontakt till Företagsakuten

    Näringslivsavdelningen Uppsala kommun: naringsliv@uppsala.se.

    Vi kommer tillsvidare att erbjuda extra öppettider för digitala kontakter, på vardagar mellan 8.00 och 20.00.

    Fäll ihop
  3. Aktuella länkar för dig som är företagare

Kontakt

Kommunledningskontorets avdelning Näringsliv och destination kommer tillsvidare att erbjuda extra öppettider för digitala kontakter mellan 8 och 20 på vardagar.

Kontakta näringslivsavdelningen, naringsliv@uppsala.se.

För frågor om evenemang och besöksmål påverkas, kontakta info@destinationuppsala.se.

Om du har betalningssvårigheter eller andra frågor om fakturering till och från kommunen, kontakta kommunens ekonomisupport ekonomisupport@uppsala.se