Coronaviruset och covid-19: Folkhälsomyndigheten har beslutat om skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd för att förhindra smittspridningen. Läs mer om covid-19 och coronaviruset

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
  1. I korthet

    Uppsala kommun köper varor och tjänster för cirka 5 - 6 miljarder kronor per år.

    För att bli leverantör till Uppsala kommun måste du vara med och lämna anbud och bli tilldelad kontrakt i en upphandling. Alla företag och organisationer är välkomna att lämna in anbud på våra annonserade upphandlingar.

  2. Policy och riktlinjer för upphandling och inköp

    Uppsala kommun har en policy och riktlinjer för upphandling och inköp. Styrdokumenten omfattar all upphandling och all användning av ingångna avtal för varor, tjänster och byggentreprenader. Styrdokumenten gäller för Uppsala kommunkoncern, det vill säga för samtliga nämnder och bolag.

    I styrdokumenten står det att våra upphandlingar ska ta hänsyn till

    • ekonomisk hållbarhet och näringsliv
    • social hållbarhet
    • ekologisk hållbarhet.

    Läs policyn för upphandling och inköp

    Läs riktlinjer för upphandling och inköp

  3. Pågående upphandlingar

    Uppsala kommun använder elektronisk anbudsgivning via vårt  upphandlingssystem. Där finns alla våra aktuella upphandlingar som är ute på annonsering, även för våra bolag. Om du vill se bolagens upphandlingar väljer du bolagets namn i scroll-listan till vänster på sidan.

    Se pågående upphandlingar i Uppsala kommun.

    För att lämna anbud skapar du först ett kostnadsfritt leverantörskonto i vårt upphandlingssystem.  

    Skapa ditt leverantörskonto.

    Vi behandlar alla anbud på samma sätt, oavsett om anbudsgivaren har varit leverantör tidigare eller är med i en upphandling för första gången. Ett av de viktigaste syftena med offentlig upphandling är att främja konkurrens.

    Att tänka på vid anbudsgivning

    Vid anbudsgivning är det viktigt att

    • läsa igenom förfrågningsunderlaget och eventuella bilagor noga.
    • kontakta enheten för upphandling och inköp om förfrågningsunderlaget känns otydligt eller om några av kraven är orimliga, onormalt kostnadsdrivande eller konkurrens­begränsande. Alla frågor och begäran om förtydligande eller komplettering ska ställas skriftligen via vårt upphandlingssystem.
    • lämna anbud på det efterfrågande sätt och de villkor som finns i förfrågningsunderlaget. Om anbudet inte följer de ställda krav och villkor som finns i förfrågningsunderlaget kan kommunen komma att utesluta anbudet.
  4. Planerade upphandlingar

  5. Dynamiskt inköpssystem

    För upphandling av arbetsbefrämjande insatser använder Uppsala kommun ett upphandlingsförfarande som kallas dynamiskt inköpssystem.

    Leverantörer ansöker om att få vara med i systemet och kunna lämna anbud. För att kvalificera sig måste ni uppfylla kraven som kommunen har formulerat. När ett behov sedan uppstår skickar kommunen en anbudsförfrågan till alla godkända leverantörer. Om ni är intresserade kan ni lämna anbud, under förutsättning att ni uppfyller ställda krav.

    Det finns ingen begränsning på antalet leverantörer som kvalificeras och systemet är öppet för ansökningar under hela giltighetstiden. Det innebär att om ni vid en viss tidpunkt inte uppfyller ett kvalificeringskrav kan ni återkomma med en ansökan senare under avtalsperioden och godkännas då.

    Den leverantör som uppfyller ställda krav på bästa sätt tilldelas uppdraget.

    Anmälan till det dynamiska inköpssystemet sker via vårt upphandlingssystem.

    Skapa ditt leverantörskonto.

  6. Direktupphandling

    Direktupphandling är ett mindre formellt upphandlingsförfarande som kan användas om värdet på det som ska upphandlas är lägre än 615 312 kronor och det saknas ett giltigt ramavtal. Någon annonsering krävs inte utan kommunen vänder sig direkt till de leverantörer, såväl stora som små, som kan leverera enligt önskemål. Vid direktupphandlingar frågar kommunen flera leverantörer vilket oftast sker via e-post eller via vårt upphandlingssystem.

  7. Ramavtal

    Ett ramavtal är ett avtal som bestämmer villkoren för vad kommunen kan handla under en bestämd tidsperiod. Om ramavtal finns mellan kommunen och en leverantör så råder något som kallas köptrohet under själva avtalstiden. Detta innebär att kommunen inte kommer växla eller byta leverantör förrän upphandlingen av nästa ramavtal.

  8. Kontakta enheten för upphandling och inköp
    Telefon:
    018-727 00 00
    Postadress:
    Uppsala kommun, Kommunledningskontoret, 753 75 Uppsala

Nyheter om leverantör och utförare

  • Inredningsarkitekten som brinner för hållbarhet

    Kristin Östberg brinner för hållbar interiör och axlar just nu uppdraget att inreda Stadshuset. Inom kort kan hennes företag Indicum ta hem titeln Årets hållbara företag i Uppsala.

  • Fler upphandlingar från kommunen under pandemin

    Uppsala kommun satsar hårt på att bli bättre på upphandling i nära dialog med näringslivet. Under 2020 köpte kommunen tjänster och produkter för nära 4 miljarder och har fler upphandlingar igång än någonsin.

  • Distansvärdar och sänkt parkeringsavgift

    Uppsala kommun inför flera nya åtgärder för att mildra effekterna av coronarestriktionerna för det lokala näringslivet. Bland annat införs distansvärdar och avgiftsfri korttidsparkering i centrala Uppsala.

Se fler nyheter