Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Socialsekreterare till beroendeenhet 2 - Uppsala kommun

Diarienr:
SCN-2022-00645
Arbetsplats:
Beroendeenhet 2
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Har du socionomexamen och är på jakt efter en ny utmaning? Vi på beroendeenhet 2 behöver nu tillsätta en socialsekreterare som relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Hos oss får du både ett roligt jobb och trevliga kollegor. Sök idag och bli en del av vårt viktiga arbete!

På beroendeenhet 2 arbetar vi med myndighetsutövning kring vuxna personer med beroendeproblematik. I tjänsten ingår att utreda vårdbehov, sätta igång insatser samt följa upp dessa. Vi arbetar enligt socialtjänstlagen (SoL) och  lagen om vård av missbrukare (LVM). Vi samarbetar med en mängd olika aktörer såsom Regionen, kriminalvård och hvb med flera. Arbetet är väldigt varierande och dagarna kan se mycket olika ut. Dokumentation är en viktigt arbetsuppgift så vi lägger mycket tid på det men det innebär också tid tillsammans med våra klienter och samarbetspartners i möten på kontoret eller andra platser. Vi har ramavtal med ett stort antal behandlingshem runtom i landet vilket gör att arbetet även innebär en del resor över dagen då vi besöker dessa. Vi använder oss av ASI som utredningsmetod och kan genom ASI även följa upp och utvärdera våra insatser.

Arbetsgruppen består av åtta socialsekreterare, en specialisthandläggare samt en enhetschef. Vi är organiserade tillsammans med Beroende Unga Vuxna och Avhopparenheten och delar chef med dem. Vi är en arbetsgrupp som trivs väldigt bra med våra arbetsuppgifter och som har väldigt roligt tillsammans. 

Ditt uppdrag

Som socialsekreterare kommer du att arbeta med myndighetsutövning i enlighet med socialtjänstlagen (SoL) och i vissa fall även lagen om vård av missbrukare (LVM) och utreda enskilda individers behov av insatser utifrån gällande lagstiftning. Det ingår även att motivera, utreda, bedöma, besluta om samt följa upp insatser enligt socialtjänstlagen. Du förväntas samverka med exempelvis polis, region och kriminalvård samt med andra aktörer inom kommunen.

Din bakgrund

Vi söker dig som har socionomexamen. Har du vidareutbildning inom missbruk, utbildning inom ASI (Addiction Severity Index) eller MI-utbildning (motiverande samtal) ses det som meriterande. Vi ser att du har erfarenhet av arbete som socialsekreterare och av myndighetsutövning gärna mot målgruppen vuxna med beroende. Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete med människor i utsatta livssituationer.  Arbetet kräver att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt B-körkort. För att lyckas i arbetet behöver du ha mycket god kännedom om socialtjänstlagen. Vi ser gärna att du har goda kunskaper om de utredningsmetoder och bedömningsinstrument som används inom socialtjänsten. Det är även meriterande om du har kunskaper i Lifecare.

Som person är du tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare är du lugn och samlad i olika situationer och kan fokusera på rätt saker. Jobbet passar dig som samarbetar och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst är du en flexibel person som kan se möjligheter i förändringar.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Lisa Viksten, enhetschef, 018-727 15 56.

Fackliga företrädare:
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Bli en av oss - Uppsala kommun

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet