Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Familjehemssekreterare

Diarienr:
SCN-2022-00406
Arbetsplats:
Placeringsenheter 1 och 2
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Har du erfarenhet av socialtjänstens familjehemsområde och även socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga i sin helhet?  Är du dessutom  samarbetsinriktad? Då kanske du är rätt person person för oss!

Placeringsenheterna 1 och 2 arbetar tillsammans. I verksamheten finns familjehemssekreterare, barnhandläggare, förstärkt stöd till familjehem, skolteam, jourhemshandläggare samt rekrytering av jour- och familjehem. Totalt består de båda enheterna av ca 50 personer. Verksamheten leds tillsammans av två enhetschefer som ansvarar för var sin enhet. I verksamheten finns specialistfunktioner för vägledning till medarbetare, ärendeansvar samt stöd till enhetschef. Regelbundna metodträffar samt övrigt utvecklingsarbete sker kontinuerligt. Vi arbetar strukturerat mot mål, använder tjänstedesign som arbetsmodell och jobbar med ständiga förbättringar. Under hösten kommer våra familjehem att erbjudas MAFI. Medarbetarna erhåller regelbunden extern handledning.

Ditt uppdrag

Familjehemssekreteraren ansvarar för att utreda  familjehem som matchar mot ett barns behov, ge stöd och handledning till familjehemmet i samband med en placering och under hela placeringstiden samt föra löpande dokumentation. I förekommande fall utreder vi enligt Nya Kälvestensmetoden. I tjänsten ingår resor i samband med att du besöker familjehemmen. Du presenterar familjehemsförslag för ansvarig barnhandläggare vilken du vidare samarbetar med under den fortsatta placeringstiden. Administration såsom bedömning av  arvode och omkostnad till familjehemmet ingår i tjänsten.  Du samarbetar både med övriga familjehemssekreterare och barnhandläggare och får vägledning av  specialister.  

För oss alla på enheten är trevnad, kamratskap och glädje på jobbet viktigt. Verksamheten präglas av en positiv anda som vi ständigt bygger vidare på. Vi sitter i trivsamma nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10 med gratis parkering och en liten träningslokal finns. Vi har både Må bra-grupp och trivselgrupp som syftar till att främja just trivsel och välmående.

Din bakgrund

Vi söker dig som har socionomexamen. Har du dessutom utbildning inom något av följande är detta meriterande: 
BBIC 
Kälvestensmetoden 
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar 
Handledarutbildning
Systemteori 

Vidare har du erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde och av att ge stöd till familjehem. Du har även erfarenhet av utredningsarbete samt B-körkort.
God svenska i tal och skrift är nödvändigt för att klara arbetet och det är meriterande om du har arbetat i systemet Lifecare.

Som person är du flexibel och har förmågan att se möjligheter i förändringar. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Du är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller registreringen av din ansökan är du välkommen att kontakta: 
Eva Andersson, enhetschef, 018-727 61 01
Catharina Molin, enhetschef, 018-727 64 72

Facklig företrädare:
Vision, Lena Florén, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100 % Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet