Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Enhetschef till Placeringsenhet 2 avdelning Barn och unga myndighet

Diarienr:
SCN-2022-00399
Arbetsplats:
Placeringsenhet 2
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Är du intresserad av att jobba med utveckling och förändringsarbete? Är du utbildad socionom med erfarenhet av arbete med barn och unga samt har chefserfarenhet? Vi erbjuder ett chefsuppdrag där utveckling och förändring kommer att vara i fokus och där du har stora möjligheter att vara med och påverka. Varmt välkommen att söka detta viktiga, roliga och spännande uppdrag!

Avdelningen för barn och ungdom myndighet befinner sig i en positiv utvecklingsfas och nu satsar vi fortsatt framåt. Detta gör vi bland annat med fokus på arbetsmiljö genom att anställa fler socialsekreterare och att satsa på morgondagens arbetsliv med flexibla arbetssätt och bra balans mellan arbetsliv och privatliv. Ytterligare ett prioriterat område är samverkan, både internt inom förvaltningen och med andra kommunala verksamheter.

Socialförvaltningen barn och unga myndighet kommer från och med hösten vara uppdelad i 3 områden men verksamheten präglas av helhetssyn. Detta inkluderar även vår stora och omfattande utförarverksamhet. I Uppsala är vi stolta över det stora och omfattande utbudet vi har att tillgå i vår egen regi.

Området placering består av två enheter som arbetar tätt tillsammans. Båda enheternas uppdrag är att arbete med barn i stadigvarande familjehemsvård, rekrytering av uppdragstagare såsom familjehem, jourhem och kontaktfamiljer. Inom placeringsorganisationen finns även ett skolteam som arbetar med skolfrågor för barn/ungdomar som är placerade i andra kommuner än Uppsala kommun. På enheterna arbetar barnhandläggare, familjehemssekreterare, administratörer, specialpedagoger och en psykolog. Barnhandläggarna och familjehemssekreterarna arbetar tillsammans i gemensamma ärenden. Familjehemssekreterarna har också tätt samarbete med socialsekreterarna som arbetar med att utreda och bevilja bistånd för barn och ungdomar. Du kommer ansvara för enhet 2 med cirka 25 medarbetare. Totalt arbetar cirka 50 medarbetare inom placeringsorganisationen och sitter samlat i fina lokaler på Bolandsgatan 10.

Ditt uppdrag

Placeringsfrågor är i fokus och det finns ett tydligt politiskt uppdrag att öka andelen och stödet till familjehem i egen regi. Nya riktlinjer har nyligen antagit med högre ersättning till familjehemmen. Hela avdelningen arbetar enligt förhållningssättet Signs of safety och arbetar aktivt med att utveckla delaktighet och involvera nätverket i våra ärenden. Ditt ansvar som enhetschef, utöver att driva den fortsatta utvecklingen enligt uppdraget, innefattar även enhetens samlade resultat och ekonomiska utfall. Detta innebär att du ser till att arbetet fördelas på ett sätt som optimerar enhetens kapacitet och används på ett kostnadseffektivt sätt. Du ansvarar också för att rådande lagstiftning, riktlinjer och rutiner följs och säkerställer att arbetet vilar på systemteoretisk grund.

Arbetsmiljöfrågor och kompetensförsörjning är prioriterat inom förvaltningen vilket innebär att du leder det systematiska arbetsmiljöarbetet, tillvaratar dina medarbetares synpunkter och ger stöd i kompetensutvecklingsfrågor. Du ingår i området placerings ledningsgrupp tillsammans med din enhetschefskollega och områdeschef. Socialförvaltningen satsar på ledarskapet och stöd till chefer t.ex. finns det ekonom, Hr-partner, strateger, samordnare och administratörer till din hjälp.

För oss är det viktigt att stimulera till nytänkande, verka för ett öppet klimat, transparens, samarbete över gränserna samt ett helhetstänk. För att skapa förutsättningar för detta verkar vi för att ha en genomtänkt och fungerande introduktion, gott bemötande och teamarbete inom och över enhetsgränserna. Vi har också investerat i gemensam kompetensutveckling, extern handledning och administrativt och digitalt stöd till socialsekreterare.

Din bakgrund

Vi söker dig som är utbildad socionom eller har en likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Vidare har du flera års erfarenhet av arbete inom området socialtjänst barn och ungdom samt flerårig chefserfarenhet där ansvar för arbetsledning, uppföljning av verksamhet, personal- och budget ingått. Det är meriterande om du har erfarenhet av familjehemsvård, systemteoretiskt arbetssätt och av arbete i politiskt styrd organisation.

Du arbetar liksom vi digitalt och flexibelt i olika system och vi förutsätter att du har goda kunskaper i Officepaketets olika delar. Vi vill också att du är van att ta fram och analysera statistik. B-körkort är önskvärt

Du är en ledare som har lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Du förstår ekonomiska samband och de faktorer som leder till en verksamhet med ekonomi i balans. Som person är du kommunikativ, har lätt för att lyssna och anpassar ditt sätt att kommunicera i olika situationer. Du är tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten, kontakta:
Avdelningschef Katja Friberg 018-727 53 96

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen, kontakta:
HR-specialist Jessica Ededal 018-727 12 92 

Fackliga företrädare:
Kommunal 010-442 88 16 
Vision Sofia Venemalm 018-727 12 13
Akademikerförbundet SSR/SACO Maria Persson 018-727 24 24

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet