Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Ledigt jobb

Familjehemssekreterare med inriktning förstärkt stöd

Diarienr:
SCN-2021-00674
Arbetsplats:
Placeringsenhet 2
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Har du lång erfarenhet av att arbeta med familjehem, är initiativrik, framåt och samarbetsinriktad? Då kanske du är rätt person att ge kommunens egna familjehem förstärkt stöd. Välkommen med din ansökan!

Placeringsenheterna 1 och 2 bildar socialförvaltningens verksamhet för placerade barn, deras biologiska föräldrar och jour- och familjehem. Enheterna arbetar tillsammans och har gemensamma rutiner, arbetssätt och mål. I verksamheten finns barnhandläggare, familjehemssekreterare, förstärkt stöd till familjehem, skolteam, jourhemshandläggare samt rekrytering av jour- och familjehem. Totalt består de båda enheterna av ca 50 personer.    

Ditt uppdrag

Familjehemssekreterare med inriktning förstärkt stöd innebär att du ger tät handledning till familjehem som utifrån sitt uppdrag har särskilt stora behov av stöd. Närmast har du en kollega med samma uppdrag. Du samarbetar med barnhandläggare, familjehemssekreterare, skolteam och övriga som är involverade i placeringen.

I tjänsten ingår:
- tät handledning till familjehemmen
- vara en del i planeringen för barnet där familjehemmet har förstärkt stöd
- vara mentor till övriga familjehemssekreterare vid behov
- planera och leda reflektionsgrupper tillsammans med kollega
-delta vid ärendegenomgångar
-delta i utvecklingsarbete

Verksamheten leds tillsammans av två enhetschefer som ansvarar för varsin enhet. I verksamheten finns även specialistfunktioner. Vi har regelbundna metodträffar samt övrigt utvecklingsarbete som sker kontinuerligt. Vi arbetar strukturerat mot mål, använder tjänstedesign som arbetsmodell och jobbar med ständiga förbättringar. Verksamheten präglas av en positiv anda som vi ständigt bygger vidare på. Vi har både Måbra-grupp och Trivselgrupp som syftar till att främja just trivsel och välmående. En liten träningslokal är under uppbyggnad. Verksamheten är belagd i trivsamma nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10 och vi har gratis parkering.

Din bakgrund

Vi söker dig som är utbildad socionom. Om du även har utbildning inom systemteori, Signs of safety, Handledarutbildning, TFCO, marte-meo, utbildning inom området neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller ICDP är detta meriterande.

Du har mångårig erfarenhet av att arbeta med familjehem samt mångårig erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga, inkluderat myndighetsutövning. Erfarenhet av barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är meriterande.
B-körkort är ett krav och även goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Erfarenhet av att ha arbetat i verksamhetssystemet Lifecare är önskvärt. 

Som person är du flexibel och har förmågan att se möjligheter i förändringar. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker.

Upplysningar

I Uppsala kommun värnar vi om varandras hälsa och arbetsmiljö. Vi förväntar oss därför att du är vaccinerad mot Covid-19.

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Eva Andersson, tf enhetschef, 018-727 61 01
Marita Eriksson, enhetschef, 018-727 14 57

Facklig företrädare:
Vision, Lena Florén, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 04

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100 % Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet ovan vid "Har du frågor gällande rekryteringsprocessen/registrering av din ansökan" så kommer du bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka genom att klicka på "Sök jobbet".

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet