Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Ledigt jobb

Biståndshandläggare till myndighet barn och ungdom

Diarienr:
OSN-2021-00461
Arbetsplats:
Myndighet Barn och ungdom
Förvaltning:
Vård- och omsorgsförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Har du erfarenhet av myndighetsutövning och vill ta dig an en ny utmaning? Då kan du vara den vi letar efter till tjänsten som biståndshandläggare. Vi på myndighet barn och ungdom erbjuder både en trevlig arbetsplats och goda möjligheter till utveckling. Välkommen med din ansökan!

Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Tillsammans med oss jobbar du för att personer med olika former av funktionsvariationer ska få det stöd de behöver för att leva ett så självständigt liv som möjligt. Det handlar om LSS-verksamhet, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård för dessa personer och grupper. I förvaltningens arbetsuppgifter ingår att utreda enskilda behov, men också verksamhetsuppföljning och långsiktig planering. Här finns tre uppdrag: systemledning, myndighetsutövning och ansvar för kommunens egenregi inom området.

Ditt uppdrag

Som biståndshandläggare arbetar du med att utreda, bedöma, besluta samt följa upp insatser och stöd för barn och unga med funktionsnedsättning, åldersgruppen 0-18 år. Vi arbetar både enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen. Du kommer att medverka i planering och samordning av insatser samt samverka både internt och externt med utförare samt  andra myndigheter och huvudmän. 

En del av biståndshandläggarens arbete är att ha kontakt med den enskilde/barnet och vårdnadshavare eller legala ställföreträdare.  Vi förutsätter att du arbetar utifrån ett tydligt barnperspektiv.

Vi arbetar ständigt med att förbättra vårt arbete och det är viktigt att du har ett engagemang för detta och att du tillsammans med andra är med och skapar förutsättningar för ett positivt utvecklingsarbete.

I uppdraget ingår även att:

  • planera in och hålla möten med klienter
  • skriva utredningar
  • föra journal
  • begära in erforderliga underlag
  • lämna beställning till verkställighet.

Din bakgrund

Vi söker dig som har socionomexamen, kandidatexamen i beteendevetenskap eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivare bedömer som relevant för tjänsten. Arbetet kräver att du har erfarenhet av myndighetsutövning, gärna inom funktionshinderomsorg. För att lyckas i arbetet behöver du ha goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Det är även meriterande om du har kunskaper i dokumentation och inom IBIC (individens behov i centrum).

Som person är du flexibel och kan se möjligheter i förändringar. Du är kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Vidare är du serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande.

Sist men inte minst söker vi dig som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Astrid Nordahl, enhetschef 018-727 25 68.

Fackliga företrädare:
Vision, Anna-Maria Samuelsson, 018-727 51 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24. 

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Här arbetar vi med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Det handlar om öppna insatser, hemtjänst, korttidsvård, särskilt boende, LSS-verksamhet, personlig assistans, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård. Målet är att äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Förvaltningen ansvarar också för biståndshandläggning, strategisk planering, upphandling och uppföljning.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.

Anställningsvillkor

Anställningsform: 1 tillsvidareanställning och 1 visstidsanställning Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet ovan vid "Har du frågor gällande rekryteringsprocessen/registrering av din ansökan" så kommer du bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka genom att klicka på "Sök jobbet".

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet