Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Ledigt jobb

Processledare / specialist

Diarienr:
SCN-2021-00420
Arbetsplats:
Enheten för säkerhetsplanering
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Är du en erfaren socionom som trivs i en ledande och stödjande roll? Vill du få möjlighet att fördjupa dig inom säkerhetsplanering enligt Signs of safety? Sök tjänsten som processledare/specialist och var med och utveckla vår nya enhet!

På socialförvaltningen i Uppsala finns myndighetsutövning och insatser under samma tak och vi är en av Sveriges största socialtjänster. Vi har en stor bredd av verksamheter i egen regi, till exempel HVB, familjeenheter, öppenvård och en mängd behandlingsinriktningar. En av våra satsningar är den nya enheten för säkerhetsplanering enligt Signs of safety som startade i april 2020. Syftet med den nya enheten är att skapa tiden och utrymmet för att kunna göra säkerhetsplaneringar i högriskärenden utifrån familjernas egna förutsättningar och stärka nätverksarbetet kring barnet.

Ditt uppdrag

Som processledare/specialist erbjuds du ett omväxlande arbete där du fungerar som ett stöd och en samordnare för din arbetsgrupp. Du kommer att ha en viktig roll som arbetsledare och rådgivare och bidra med din kompetens till kvalitets- och verksamhetsutveckling. På säkerhetsplaneringsenheten blir en stor del av din uppgift att stötta handläggarna i förhållningssättet Signs of safety samt vara ett metodstöd i vardagen.

Enhetens uppdrag är arbete med säkerhetsplaneringar enligt Signs of safety i ärenden där det finns en hög oro för barnet och där socialtjänsten överväger att placera barnet utanför det egna hemmet eller där barnet redan är placerat och där målsättningen är att återförena barn och föräldrar. Arbetet kommer att ske i nära och intensivt samarbete med barnet, familjen och övriga nätverket där man tillsammans arbetar fram en plan för att säkerställa barnets skydd i hemmet.

Säkerhetsplanering är en biståndsbedömd insats och handläggs på enheten under hela den tid som den pågår. Det innebär att enheten även arbetar med myndighetsutövning och socialsekreterarna har kompetens inom områdena myndighetsutövning och/eller familjebehandling. De arbetar tillsammans i par kring familjerna med stöd av enhetschef, processledare/specialist och övriga kollegor.

Din bakgrund

Vi söker dig som har socionomutbildning eller likvärdig utbildning samt grundutbildning i Signs of Safety. Vi ser också gärna att du har utbildning i systemteori, lösningsfokuserat arbetssätt, nätverksledarutbildning eller fördjupningsutbildning i Signs of Safety. Erfarenhet av behandling och metodstöd är meriterande. Likaså om du har någon form av ledarskapsutbildning.

Du har minst 5 års erfarenhet av myndighetsutövande arbete inom området barn och ungdom och erfarenhet av familjebehandling. Det är en fördel om du arbetat i en ledande/handledande roll eller har erfarenhet av säkerhetsplaneringar, nätverksmöten eller systematisk uppföljning av verksamhet. Vidare arbetar du liksom vi digitalt och har vana av olika program och system. B-körkort är ett krav.

Som person är du kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du har en god ledarskapsförmåga och en god pedagogisk förmåga. Det är viktigt för dig att skapa goda samarbeten och du relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta enhetschef Charlotta Syrén, 018-727 09 41

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR - Maria Persson, 018-727 24 24
Vision - Sofia Venemalm, 018-727 12 13

Har du frågor gällande registrering av din ansökan är du välkommen att kontakta enheten för kompetensförsörjning, 018-727 23 04.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100 % Tillträde: Omgående enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet ovan vid "Har du frågor gällande rekryteringsprocessen/registrering av din ansökan" så kommer du bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka genom att klicka på "Sök jobbet".

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet