Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Ledigt jobb

Specialisthandläggare till ungdomsenhet

Diarienr:
SCN-2021-00269
Arbetsplats:
Ungdomsenhet 4
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Är du en erfaren socionom som är intresserad av att arbeta med ungdomar 13-21 år? Trivs du på en arbetsplats med omväxlande arbete och där ingen dag är den andra lik? Då ser vi fram emot din ansökan till oss på ungdomsenhet 4 i Uppsala kommun.

Ungdomsenhet 4 är en fartfylld och dynamisk arbetsplats som har höga mål och ambitioner. Enheten består av 8 socialsekreterare, två specialister och en enhetschef. Samanhållningen och lagandan på enheten är stark och vi är en enhet där man hjälps åt och tar ett gemensamt ansvar. Vi söker nu en ny specialist då en av vår nuvarande ska gå vidare mot nya utmaningar inom förvaltningen. 

Ditt uppdrag

I arbetet ingår att fatta beslut om, utforma och följa upp sociala insatser, motivera, utreda, bedöma och besluta om samt följa upp insatser enligt socialtjänstlagen. Det ingår även att samverka med andra aktörer inom kommunen.

Som specialisthandläggare har du inte några egna individärenden utan stöttar och handleder övriga kollegor och är medhandläggare i mer komplicerade ärenden. Dessutom har du ett ansvar för att driva och stödja myndighetsarbetet samt bistå enhetschefen i utvecklings- och kvalitetsarbetet. I tjänsten som specialisthandläggare ingår även att leda och fördela arbetet i teamet i det dagliga arbetet, introduktion av nya medarbetare samt att kunna vara föredragande vid individutskott och förvaltningsdomstol.

Arbetet innebär att du tillsammans med teamet arbetar med att utveckla och förbättra våra processer och arbetssätt. Du kommer också att arbeta med samverkan och information till samarbetspartners, andra verksamheter som kommer i kontakt med barn och unga samt ge råd och stöd via telefon till både professionella och allmänheten.

Arbetet innebär också att du tillsammans med enheten arbetar med att utveckla och förbättra våra processer och arbetssätt. Du kommer också att arbeta med samverkan och information till samarbetspartners, andra verksamheter som kommer i kontakt med barn och unga.

Din bakgrund

Vi söker dig som har socionomexamen med flerårig erfarenhet, minst 5 år, av myndighetsarbete med barn och unga. Tjänsten innebär att du behöver ha erfarenhet av barnens situation i ärenden gällande, våld i nära relation, krishantering och samtal med barn/unga och deras familjer. Du behöver ha erfarenhet av dokumentation inom myndighetsutövning i socialt arbete.

Vi ser gärna att du har utbildning och kunskap i BBIC (barns behov i centrum) och Signs of safety. Det är en fördel om du har goda kunskaper om de utredningsmetoder och bedömningsinstrument som används inom socialtjänsten. Det är meriterande om du har kunskaper i Lifecare samt goda kunskaper i Office-paketet. Det är en förutsättning för tjänsten att du har B-körkort samt goda kunskaper i svenska och engelska, om du behärskar andra språk utöver dessa är det meriterande.

Som person har du lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Du förstår ekonomiska samband och de faktorer som leder till en verksamhet med ekonomi i balans. Du är en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar samtidigt som du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Vidare är du en en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du har en god ledarskapsförmåga och är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Regina Tjernberg, enhetschef, 018-727 64 65

Facklig företrädare: 
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24 
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 54 75

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100% Tillträde: Omgående Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet ovan vid "Har du frågor gällande rekryteringsprocessen/registrering av din ansökan" så kommer du bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka genom att klicka på "Sök jobbet".

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet