Betalningar till Uppsala kommun

När du ska betala en faktura från kommunen ska du använda bankgiro 230-0176. Inbetalningskort medföljer alla fakturor. På inbetalningskortet finns ett OCR-nummer som alltid ska anges vid betalning.

Betala via e-faktura

Du som privatperson kan beställa e-faktura via din bank och få dina fakturor elektroniskt till din internetbank. Kontakta din bank för mer information.
Påminnelse skickas ut som pappersfaktura.

Elektronisk faktura

Uppsala kommun kan erbjuda dig som företagare/kommun/myndighet elektronisk kundfaktura. Anmäl ert GLN-nummer och er VAN-leverantör till oss via e-post till ekonomisupport
Påminnelse skickas ut som pappersfaktura.

Betala via autogiro

Autogiro innebär att pengarna dras från ditt konto automatiskt. Du får en faktura där det står vilket belopp som kommer att dras från ditt konto och vilken dag det sker.
Om du har frågor om autogiro kan du kontakta ekonomisupport.

Har du autogirofunktion så kvarstår den även om du anmäler dig för e-faktura. Då får du ingen pappersfaktura hem i brevlådan, utan en e-faktura som visas i Internetbanken och betalas via autogiro.

Anmälan autogiro

Anmälan till autogiro gör du genom att skriva ut ett autogiromedgivande, fylla i och skicka in blanketten till:
Frisvar
Uppsala kommun
Autogiro 750 000 616
758 53 Uppsala

Blanketten autogiromedgivande (PDF, 801 KB)

Du kan även anmäla Autogiro i din Internetbank.
Anmälan avser alla fakturor du får från Uppsala kommun. 

Om du saknar faktura eller OCR-nummer

Om du saknar OCR-nummer eller en faktura, kontakta ekonomisupport.

 

Det går att betala till kommunen även om du befinner dig utomlands, men då måste du ange vårt IBAN-nummer (International Bank Account number) och BIC-kod (Bank Identifier Code). BIC kallades tidigare för SWIFT-kod.

  • IBAN: SE6695000099603408704827
  • SWIFT/BIC: NDEASESS

Det går också att sätta in pengarna direkt på kommunens bankkonto:
87 04 82-7. Samma IBAN och SWIFT/BIC-kod som ovan.

Obetalda fakturor

Om du har fått en faktura och inte betalar i tid skickas en betalningspåminnelse. Detta görs ca 7 dagar efter fakturans förfallodag.

Om fakturan ändå inte betalas skickas ärendet vidare till det inkassobolag som kommunen anlitar för vidare åtgärder, vilket innebär att ytterligare avgifter tillkommer.

Dröjsmålsränta (Riksbankens referensränta +8% på den ursprungliga skulden) tas ut om dröjsmålsräntan överstiger 100 kronor.

Anstånd med betalning

Om fakturan inte kan betalas på förfallodagen kan anstånd medges eller avbetalningsplan upprättas, kontakta ekonomisupport. 

Kontakta ekonomisupport

Telefon: 018-726 00 60 

måndag 9.00–12.00 och 13.00–15.00
tisdag–fredag 9.00–12.00

E-post: ekonomisupport@uppsala.se