Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Vad krävs för att få det pedagogiska priset?

För att få det pedagogiska priset behöver läraren eller ledaren uppfylla särskilda kriterier. Kriterierna handlar om hur man väcker engagemang och nyfikenhet, skapar trygghet, ger självförtroende och utvecklar både elever och undervisning.

Det finns olika kriterier beroende på vilken kategori priset gäller:

• pedagogiska lärarpriset
• pedagogiska ledarskapspriset
• pedagogiska priset inom vuxenutbildning
• pedagogiska priset inom kultur- och musikskola

Här kan du läsa vad som krävs inom varje kategori.

 

Kriterier för pedagogiska lärarpriset

Alla kriterier för pedagogiska lärarpriset

Väcker nyfikenhet och engagerar

Läraren får eleverna att vilja vara med och delta i undervisningen. Läraren väcker elevernas nyfikenhet och intresse för ämnet eller uppgiften.

Skapar ett tryggt klimat för lärande

Läraren får eleverna att våga delta i undervisningen. Läraren skapar en lärmiljö där eleverna vågar fråga och säga vad de tycker. I en sådan miljö finns social trygghet, arbetsro och respekt för att alla är olika.

Utmanar och ger självförtroende

Läraren får eleverna att känna självförtroende och att de kan lyckas med uppgiften. Läraren följer elevernas utveckling och utmanar eleverna på deras nivå. Läraren inkluderar varje elev i undervisningen utifrån elevens behov och förutsättningar. Läraren är kunnig i sina ämnen och lyckas stimulera varje elev så att hen utvecklas.

Får skolan att utvecklas

Läraren arbetar med kollegialt lärande. Ett arbetssätt där lärarna jobbar tillsammans och lär sig av varandra för att utveckla och höja kvaliteten på undervisningen. Läraren är engagerad i skolans utvecklingsarbete.

Det här kriteriet finns inte med i nomineringsformuläret, men för att vinna priset måste läraren uppfylla det här kravet. Frågan ställs till ett urval av de nominerade lärarnas chefer. 

Kriterier för pedagogiska ledarskapspriset

Alla kriterier för pedagogiska ledarskapspriset

Processer

Rektorn har en inre organisationsstruktur där verksamhetens processer har identifierats och implementerats och där en tydlig koppling finns till elevresultat och till kvalitet.

Målbild

Rektorn leder och samordnar arbetet med fokus på de nationella målen och att ta vara på varje barn och elevs möjlighet till maximal utveckling.

Medarbetarskap

Rektorn kommunicerar, synliggör och stärker enskilda medarbetare utifrån deras avgörande betydelse för barns och elevers måluppfyllelse.

Kriterier för pedagogiska priset inom vuxenutbildning

Alla kriterier för pedagogiska priset inom vuxenutbildning

Engagerar och ger självförtroende

Läraren inspirerar till lärande och kunskap. Läraren får eleverna att känna självförtroende och att de kan lyckas med sina studier. Läraren inkluderar varje elev i undervisningen utifrån elevens individuella behov och förutsättningar.

Utvecklar sin undervisning och får eleverna att utvecklas

Läraren är kunnig i sina ämnen och är en skicklig pedagog. Läraren följer elevernas utveckling och utmanar eleverna på deras nivå. Läraren arbetar för att utveckla och höja kvaliteten på undervisningen.

Kriterier för pedagogiska priset inom kultur- och musikskola

Alla kriterier för pedagogiska priset inom kultur- och musikskola

Pedagogiska priset inom kultur- och musikskolan kan gå till lärare som jobbar på

  • Uppsala kulturskola
  • Studiefrämjandets kulturskola
  • Österledskyrkans musikskola.


Läraren som får priset måste ha en akademisk examen eller motsvarande utbildning. Läraren måste också jobba största delen av sin tid på kultur- och musikskolan. 

Kollegor kan inte nominera till pedagogiska priset inom kultur- och musikskolan.

Väcker nyfikenhet och engagerar

Läraren väcker elevernas nyfikenhet och intresse för ämnet.

Skapar ett tryggt klimat för lärande

Läraren skapar en miljö där eleverna vågar fråga och säga vad de tycker. I en sådan miljö finns social trygghet, arbetsro och respekt för att alla är olika.

Utmanar och ger självförtroende

Läraren utmanar eleverna på deras nivå. Läraren är också bra på sitt ämne och får eleverna att känna självförtroende och att de kan utvecklas i ämnet.

Läraren inkluderar varje elev i undervisningen utifrån elevens behov och förutsättningar.

Får kultur- och musikskolan att utvecklas

Läraren arbetar med kollegialt lärande. Ett arbetssätt där lärarna jobbar tillsammans och lär sig av varandra för att utveckla och höja kvaliteten på undervisningen.

Läraren är också engagerad i kultur- och musikskolans utåtriktade arbete.

Det här kriteriet finns inte med i nomineringsformuläret, men för att vinna priset måste läraren uppfylla det här kravet. Frågan ställs till ett urval av de nominerade lärarnas chefer. 

 

 

 

 

Vill du läsa mer om hur det pedagogiska priset fungerar, hur du nominerar och hur vinnaren utses?