För att få det pedagogiska priset behöver läraren eller ledaren uppfylla särskilda kriterier. Kriterierna handlar om hur man väcker engagemang och nyfikenhet, skapar trygghet, ger självförtroende och utvecklar både elever och undervisning.
• pedagogiska lärarpriset
• pedagogiska ledarskapspriset
• pedagogiska priset inom vuxenutbildning
• pedagogiska priset inom kultur- och musikskola
Här kan du läsa vad som krävs inom varje kategori.
Läraren får eleverna att vilja vara med och delta i undervisningen. Läraren väcker elevernas nyfikenhet och intresse för ämnet eller uppgiften.
Läraren får eleverna att våga delta i undervisningen. Läraren skapar en lärmiljö där eleverna vågar fråga och säga vad de tycker. I en sådan miljö finns social trygghet, arbetsro och respekt för att alla är olika.
Läraren får eleverna att känna självförtroende och att de kan lyckas med uppgiften. Läraren följer elevernas utveckling och utmanar eleverna på deras nivå. Läraren inkluderar varje elev i undervisningen utifrån elevens behov och förutsättningar. Läraren är kunnig i sina ämnen och lyckas stimulera varje elev så att hen utvecklas.
Läraren arbetar med kollegialt lärande. Ett arbetssätt där lärarna jobbar tillsammans och lär sig av varandra för att utveckla och höja kvaliteten på undervisningen. Läraren är engagerad i skolans utvecklingsarbete.
Det här kriteriet finns inte med i nomineringsformuläret, men för att vinna priset måste läraren uppfylla det här kravet. Frågan ställs till ett urval av de nominerade lärarnas chefer.
Rektorn har en inre organisationsstruktur där verksamhetens processer har identifierats och implementerats och där en tydlig koppling finns till elevresultat och till kvalitet.
Rektorn leder och samordnar arbetet med fokus på de nationella målen och att ta vara på varje barn och elevs möjlighet till maximal utveckling.
Rektorn kommunicerar, synliggör och stärker enskilda medarbetare utifrån deras avgörande betydelse för barns och elevers måluppfyllelse.
Läraren inspirerar till lärande och kunskap. Läraren får eleverna att känna självförtroende och att de kan lyckas med sina studier. Läraren inkluderar varje elev i undervisningen utifrån elevens individuella behov och förutsättningar.
Läraren är kunnig i sina ämnen och är en skicklig pedagog. Läraren följer elevernas utveckling och utmanar eleverna på deras nivå. Läraren arbetar för att utveckla och höja kvaliteten på undervisningen.
Pedagogiska priset inom kultur- och musikskolan kan gå till lärare som jobbar på
Läraren som får priset måste ha en akademisk examen eller motsvarande utbildning. Läraren måste också jobba största delen av sin tid på kultur- och musikskolan.
Kollegor kan inte nominera till pedagogiska priset inom kultur- och musikskolan.
Läraren väcker elevernas nyfikenhet och intresse för ämnet.
Läraren skapar en miljö där eleverna vågar fråga och säga vad de tycker. I en sådan miljö finns social trygghet, arbetsro och respekt för att alla är olika.
Läraren utmanar eleverna på deras nivå. Läraren är också bra på sitt ämne och får eleverna att känna självförtroende och att de kan utvecklas i ämnet.
Läraren inkluderar varje elev i undervisningen utifrån elevens behov och förutsättningar.
Läraren arbetar med kollegialt lärande. Ett arbetssätt där lärarna jobbar tillsammans och lär sig av varandra för att utveckla och höja kvaliteten på undervisningen.
Läraren är också engagerad i kultur- och musikskolans utåtriktade arbete.
Det här kriteriet finns inte med i nomineringsformuläret, men för att vinna priset måste läraren uppfylla det här kravet. Frågan ställs till ett urval av de nominerade lärarnas chefer.