Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Kommunen har över 200 lokaler att hyra ut, till exempel idrottsanläggningar, fotbollsplaner och samlingslokaler. Vi hyr ut till privatpersoner, föreningar och företag.

Så går det till

Så här gör du steg för steg för att boka och hyra en lokal eller plats.

  1. 1. Hitta en lokal eller plats som passar

    Börja med att hitta en lämplig plats eller lokal som passar för din aktivitet. 

    Träning och match

    Läger och övernattning

    Fest, möte och andra aktiviteter

    Om du ska arrangera ett evenemang

    För att arrangera exempelvis en konsert, konferens, mässa, cup eller elitmatch i Uppsala behöver du göra en evenemangsförfrågan. 

    Läs mer om att arrangera evenemang

  2. 2. Ta reda på priser och regler

    Se vad det kostar

    Här hittar du priser för de flesta platserna och lokalerna.

    Prislista för att hyra lokaler och platser

    Det här gäller i våra lokaler

    Det här gäller i kommunens lokaler

  3. 3. Se lediga tider och gör en bokningsförfrågan

    De flesta platserna bokar du via kommunens e-tjänst. Om en plats eller aktivitet har ett annat bokningssätt framgår det på informationssidan om just den platsen.

    Skapa användarkonto

    För att boka via e-tjänsten behöver du skapa ett användarkonto och logga in med e-legitimation.

    Skapa användarkonto och logga in

    Gör en bokningförfrågan

    När du har ett användarkonto kan du skicka en bokningsförfrågan.

    Se lediga tider och gör en bokningsförfrågan

    Vanliga frågor om bokning

    Kontrollera din bekräftelse

    När din bokning är godkänd får du en bekräftelse med e-post. Det är ditt ansvar att kontrollera att bekräftelsen är rätt.

  4. 4. Hämta nyckel och använd lokalen eller platsen

    När du fått din bokning bekräftad och det är dags att besöka platsen är det en del praktiska saker du behöver veta.

    Hämta och lämna nyckel

    Nycklar, passerkort och nyckeltaggar hämtar och lämnar du oftast i Nyckelhanteringen i Fyrishovs huvudentré, Idrottsgatan 2, om ingen annan information anges i bokningsbekräftelsen. Kom ihåg att ta med ID-handling och bokningsnummer. 

    Nycklar och nyckeltaggar – så fungerar det

    Se till att du har koll på reglerna

    Det här gäller i kommunens lokaler

    Ta kontakt om något är fel

    Om något är fel eller inte fungerar som förväntat i lokalen eller på platsen kan du kan göra en felanmälan.

    Gör en felanmälan hos Uppsala arenor och fastigheter

  5. 5. Betala i efterhand

    Du betalar hyran i efterhand. Du får en faktura med post till den adress som du angav när du registrerade dig som användare. Det går också bra att välja e-faktura för att hantera din faktura digitalt.

    Läs mer om faktura och betalning när du hyr lokal eller plats

    Läs mer om e-faktura och betalningar inom Uppsala kommun

Vanliga frågor om bokning

Hyra lokal eller plats under en hel säsong

Så gör du för att hyra samma lokal eller anläggning en fast tid under en hel säsong.

Avboka eller överlåta en lokal eller plats

Så gör du för att avboka en lokal eller plats eller överlåta bokningen till någon annan.

Få faktura och betala

Här hittar du svar på när fakturan kommer och hur du kan betala den.

Förstå hur vi prioriterar bokningar

Se principer och riktlinjer för hur vi prioriterar bokningar när flera vill hyra samma tid.

Vanliga frågor när du använder platsen

Det här gäller i kommunens lokaler

Här hittar du de regler som gäller för att säkerställa en trygg och trivsam användning av våra lokaler. Du som hyr ansvarar för att det är ordning och reda i lokalen.

Nycklar och nyckeltaggar – så fungerar det

Nycklar, passerkort och nyckeltaggar hämtar och lämnar du i Nyckelhanteringen i Fyrishovs huvudentré, Idrottsgatan 2, om ingen annan information anges i bokningsbekräftelsen.

Felanmälan

Om du upptäckt ett fel eller en skada i våra anläggningar så gör du en felanmälan på webbplatsen för Arenor och fastigheter.

Kontakta bokningsservice

Kontakta bokningsservice för att boka lokal eller anläggning.

För att vi ska kunna ge dig bäst service, ber vi dig att i första hand kontakta oss med e-post. Om du lämnar ditt telefonnummer så ringer vi tillbaka.

E-post:

bokning@uppsala.se

Telefon:

018-727 13 90

Telefontider:

Måndag–fredag 09.00–12.00

Besöksadress:

Studenternas, entréplan på Sjukhusvägen 12K. Endast bokade besök.

Felanmälan:

Gör en felanmälan vid fel eller skada på bokad lokal eller idrottsanläggning

Vid akuta fel, ring 0771-13 10 20, dygnet runt.

För löpande information om våra anläggningar:

Idrott och fritid på Facebook

Idrott och fritid på Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet Föreningsliv