Kommunen har över 200 lokaler att hyra ut, till exempel idrottsanläggningar, fotbollsplaner och samlingslokaler. Vi hyr ut till privatpersoner, föreningar och företag.
Så här gör du steg för steg för att boka och hyra en lokal eller plats.
Börja med att hitta en lämplig plats eller lokal som passar för din aktivitet.
Fest, möte och andra aktiviteter
För att arrangera exempelvis en konsert, konferens, mässa, cup eller elitmatch i Uppsala behöver du göra en evenemangsförfrågan.
Här hittar du priser för de flesta platserna och lokalerna.
Prislista för att hyra lokaler och platser
De flesta platserna bokar du via kommunens e-tjänst. Om en plats eller aktivitet har ett annat bokningssätt framgår det på informationssidan om just den platsen.
För att boka via e-tjänsten behöver du skapa ett användarkonto och logga in med e-legitimation.
Skapa användarkonto och logga in
När du har ett användarkonto kan du skicka en bokningsförfrågan.
Se lediga tider och gör en bokningsförfrågan
När din bokning är godkänd får du en bekräftelse med e-post. Det är ditt ansvar att kontrollera att bekräftelsen är rätt.
När du fått din bokning bekräftad och det är dags att besöka platsen är det en del praktiska saker du behöver veta.
Nycklar, passerkort och nyckeltaggar hämtar och lämnar du oftast i Nyckelhanteringen i Fyrishovs huvudentré, Idrottsgatan 2, om ingen annan information anges i bokningsbekräftelsen. Kom ihåg att ta med ID-handling och bokningsnummer.
Nycklar och nyckeltaggar – så fungerar det
Det här gäller i kommunens lokaler
Om något är fel eller inte fungerar som förväntat i lokalen eller på platsen kan du kan göra en felanmälan.
Du betalar hyran i efterhand. Du får en faktura med post till den adress som du angav när du registrerade dig som användare. Det går också bra att välja e-faktura för att hantera din faktura digitalt.
Läs mer om faktura och betalning när du hyr lokal eller plats
Så gör du för att hyra samma lokal eller anläggning en fast tid under en hel säsong.
Så gör du för att avboka en lokal eller plats eller överlåta bokningen till någon annan.
Här hittar du svar på när fakturan kommer och hur du kan betala den.
Se principer och riktlinjer för hur vi prioriterar bokningar när flera vill hyra samma tid.
Här hittar du de regler som gäller för att säkerställa en trygg och trivsam användning av våra lokaler. Du som hyr ansvarar för att det är ordning och reda i lokalen.
Nycklar, passerkort och nyckeltaggar hämtar och lämnar du i Nyckelhanteringen i Fyrishovs huvudentré, Idrottsgatan 2, om ingen annan information anges i bokningsbekräftelsen.
Om du upptäckt ett fel eller en skada i våra anläggningar så gör du en felanmälan på webbplatsen för Arenor och fastigheter.
Kontakta bokningsservice för att boka lokal eller anläggning.
För att vi ska kunna ge dig bäst service, ber vi dig att i första hand kontakta oss med e-post. Om du lämnar ditt telefonnummer så ringer vi tillbaka.
018-727 13 90
Måndag–fredag 09.00–12.00
Studenternas, entréplan på Sjukhusvägen 12K. Endast bokade besök.
Gör en felanmälan vid fel eller skada på bokad lokal eller idrottsanläggning
Vid akuta fel, ring 0771-13 10 20, dygnet runt.