Kommunen har över 200 lokaler att hyra ut, till exempel idrottsanläggningar, fotbollsplaner och samlingslokaler. Vi hyr ut till privatpersoner, föreningar och företag.
Se kommunens idrottshallar
Se kommunens idrottsplatser och fotbollsplaner
Se kommunens matsalar och aulor
Se ishallar
Se övriga bokningsbara lokaler och ytor
-
-
Boknings- och ordningsregler
Boknings- och ordningsregler för kommunens idrotts- och fritidsanläggningar
Så prioriterar vi bokningar
-
Nycklar och nyckeltaggar hämtas och lämnas i Nyckelhanteringen som ligger i Fyrishovs huvudentré, Idrottsgatan 2.
Kom ihåg att ta med ID-handling och bokningsnummer.Epost: nyckelhantering@uppsala.se
Telefonnummer: 018-727 49 50Öppettider
Måndag: 8.00–17.00
Tisdag: 8.00–17.00
Onsdag: 8.00–17.00
Torsdag: 8.00–18.00
Fredag: 8.00–17.00
Lördag-söndag och helgdag: StängtSambeställning av nycklar och nyckeltaggar
Behöver du nycklar till flera olika lokaler? För att underlätta för dig och oss är det bra om du beställer dem samtidigt, så kan vi förbereda nycklarna åt dig.
Sambeställ nycklar och nyckeltaggar på fyrishov.se
Problem med nycklar
Om du har problem med att komma in i en lokal som du bokat, kontakta kommunjouren på telefonnummer 0771-13 10 20 (vardagar efter 16.00 och helger). Du måste kunna uppge bokningsnummer. Vid handhavandefel debiteras din förening kostnaden för utryckningen.
Lämna tillbaka nycklar i tid
Du måste lämna tillbaka nycklar och nyckeltaggar senast två veckor efter sista bokade tillfälle, även om du vill boka samma lokal nästa säsong. Om du inte gör det får du en faktura på 700 kronor per nyckel och 200 kronor per tagg. Innan du får fakturan skickar vi ett kravbrev till dig som en påminnelse.
-
Det finns två sorters läsare. En modell har display och den andra är utan. Se instruktioner för respektive modell.
Den som är först på plats måste larma av lokalen.
Larma inte lokalen efter bokningen. Den larmas på automatiskt.
Inpassering
Läsare med display (RCO-Reader 509)
• Visa nyckltaggen framför läsaren.
Vid olarmat: Texten Ange kod visas på skärmen.
Vid larmat: Texten Frånkoppla visas på skärmen.
Tryck # för att frånkoppla. Visa nyckeltagg och tryck din kod.Läsare utan display
• Olarmat (grön gubbe) Visa nyckeltagg och tryck din kod
• Larmat (röd gubbe) Tryck #, visa nyckeltagg och tryck din kodSkapa deltagarkod
Med din tagg skapar du en egen kod som alla deltagare kan använda för att passera in i lokalen.
Läsare med display (RCO-Reader 509)
• Visa nyckeltagg och tryck kod
• Tryck X för meny
• Tryck 5 för dörrmeny
• Tryck 5 för att välja deltagarkod
• Välj deltagarkod – bekräfta med #Läsare utan display
• Visa nyckeltagg och tryck din kod
• Tryck * (stjärna)
• Välj deltagarkod
• Bekräfta med * (stjärna) -
Vill du arrangera evenemang i Uppsala kommuns idrott-och fritidslokaler och har frågor mejla till bokning@uppsala.se.
Vill du boka lokal skickar du en bokningsförfrågan via uppsala.ibgo.se
I samband med att du gör en evenemangsförfrågan kan du också boka övernattning eller andra tjänster, till exempel catering, internet, städservice, flytt, transport, parkering och parkeringstillstånd.
Sök tillstånd
Ibland måste du söka tillstånd för att arrangera evenemanget.
Läs om tillstånd du kan behöva söka
Sök bidrag
-
Fritidsbanken
På Fritidsbanken i Gottsunda centrum och i Gränby kan du låna sport- och fritidsutrustning gratis.
Idrotts- och fritidsutrustning
Föreningar, grupper och organisationer i Uppsala län kan hyra idrotts-och fritidsutrustning. Exempel på utrustning som finns är tält, ledskärmar, bord, stolar, toalettvagn, högtalaranläggning, eltillbehör och mycket mer.
-
Du som är intresserad av att hyra samma lokal en fast tid under en hel säsong ska göra din ansökan senast 31 mars. Kontakta bokningsservice för att få tillgång till säsongsbokningen.
Du som redan har en säsongsbokning kommer att få information och påminnelse om bokningen via e-post i god tid före 31 mars varje år.
Guide/lathund för att göra en säsongsansökan (PDF, 333 KB)
Avboka återkommande tid/säsongsbokning
En återkommande tid/säsongsbokning går att avboka på egen hand om det är mer än 5 dagar kvar till första bokningstillfället. Följ instruktionerna nedan.
• Logga in på Interbook Go .
• Klicka på ikonen Bokningar.
• Välj mellan vilka datum du vill se bokningar eller skriv in bokningsnummer och klicka på Sök.
• Markera säsongsbokningen som du vill avboka och klicka på Avboka.
Avboka enskilda tillfällen
Om första bokningstillfället i din säsongsbokning redan varit så måste resterande tillfällen avbokas som enskilda tillfällen. Följ instruktionerna nedan.
• Logga in på Interbook Go .
• Klicka på ikonen Bokningar.
• Välj mellan vilka datum du vill se bokningar eller skriv in bokningsnummer och klicka på Sök.
• Markera bokningen du vill ändra och klicka på Ändra.
• Markera det eller de tillfällen du vill avboka och klicka på Avboka.
Lägg till passerkort/taggar
De föreningar som valt att behålla sina taggar mellan säsonger måste själva lägga till dessa på sina säsongsbokningar. Följ instruktionerna nedan.• Logga in på Interbook Go .
• Klicka på ikonen Bokningar.
• Välj mellan vilka datum du vill se bokningar eller skriv in bokningsnummer och klicka på Sök.
• Markera bokningen du vill lägga till passerkort/taggar på och klicka på Ändra.
• Klicka på Passerkort och sedan på Lägg till alla.
• Klicka på Spara. Om fliken Passerkort inte finns på bokningen så är det för att anläggningen inte har taggsystem utan enbart nycklar.
-
Felanmälan
Gör en felanmälan om du upptäcker något som är trasigt eller inte fungerar.
Akut felanmälan: 0771-13 10 20
Vid handhavandefel blir du som kund debiterad utryckningskostnaden.
Kontakta bokningsservice
Kontakta bokningsservice för att boka lokal eller anläggning.
För att vi ska kunna ge dig bäst service, ber vi dig att i första hand kontakta oss med e-post.
E-post:
bokning@uppsala.se
Telefon:
018-727 13 90
Telefontider:
Måndag–fredag 09.00–12.00
Besöksadress:
Studenternas, entréplan på Sjukhusvägen 12K. Endast bokade besök.
Felanmälan:
Gör en felanmälan vid fel eller skada på bokad lokal eller
idrottsanläggning
För löpande information om våra anläggningar: